Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Profiler fick miljonpublik

/
  • Anders Lundin berömde Theresia Widarssons framträdande bakom scenen och gav henne en stor kram.
  • Toralf Nilsson och Theresia Widarsson fick publikens första busvisslingar för kvällen redan under genrepet.
  • Skådespelaren Boo Andersson från Glada Hudik-teatern följde sina teaterkollegor från publikhavet.
  • I publiken viftade fansen med Elvis-tröjor.

Timo Räisänen, Miss Li, H.E.A.T och After Dark gjorde alla sitt bästa. Men de klarast lysande stjärnorna på Sollidens scen var Hudiksvalls stoltheter Theresia Widarsson och Toralf Nilsson.

Annons

Under repetitionerna kunde solen inte riktigt bestämma sig utan lekte kurragömma bland de regntunga molnen som hängde över Skansen. Till en början instruerade en studioman folkhavet från scenen hur de skulle bete sig inför direktsändningen i tv.
– Ni ska applådera, ni ska vara glada, ni ska skratta, hojtade han skämtsamt.
Och publiken var inte sena med att hänga på. Artisterna Timo Räisänen, Miss Li och After Dark rev ner en del applåder. Men när molnen hade börjat dra sig norrut och det var dags för Toralf Nilsson och Theresia Widarsson, båda bejublade skådespelare från Glada Hudik-teatern, att köra sitt genrep behövdes inga instruktioner. Spontant ljöd aftonens allra första busvisslingar när de sjungit klart sin pampiga version av Elvis Presleys låt "In the Ghetto" på den sommarsmyckade Sollidenscenen på Skansen.
Att få uppträda i Allsång på Skansen i den Stockholmska sommarkvällen är något som de flesta svenska artister blott får drömma om. Men Toralf Nilsson och Theresia Widarsson tillhör de utvaldas skara. De båda artisterna hade på tisdagskvällen lagt bakom sig två dagar fyllda med åtskilliga repetitioner där alla kameravinklar och positioner skulle sitta perfekt. Men trots det kände ingen av dem någon särskild oro inför att sjunga inför miljoner tittare.
– Nej, det är jättemysigt. Det är en så fantastiskt fin scen och en härlig publik. Det är bara att gå upp och vara spontan och ärlig, sade Theresia Widarsson i pausen mellan generalrepetition och direktsändning.
Något hon uppskattade var den nära kontakten hon fick med publiken.
– Vi är ju annars vana vid att det är mörkt i salongen när vi spelar. Det här är annorlunda eftersom det är i fullt dagsljus. Jag gillade ögonkontakten. Det känns som om det är 20 000 här ikväll, sade hon.
Toralf Nilsson hann med att småprata lite med publiken och skriva några autografer innan det var dags att bättra på sminket och få något i magen i god tid före sändning.
– Jag älskar att stå på scenen. Jag vill hålla på med det här tills det bara är gruskorn kvar av mig, förklarade han glädjestrålande.
Stämningen höjdes och spänningen tätnade allt mer när klockan började närma sig 20.00. I publiken satt Theresia Widarssons föräldrar och väntade spänt på att deras dotter skulle ta plats på scenen.
– Hon har sjungit sedan hon var fem år i barnkören i kyrkan. Hon är helt suverän på sångtexter, sade Astrid Widarsson.
Runt om i publiken vajade regnbågsflaggorna samstämmigt med de blågula på sina stänger, Stockholm Pride-festival till ära. Och kvällens Allsång på Skansen gick verkligen i mångfaldens och toleransens tecken. Som inledningsnummer körde After Dark låten "Kom ut". De rutinerade dragshowartisterna avlöstes av Timo Räisänen som fick både flickornas händer och hjärtan att klappa. Som allsång valde han den publikfriande Carolalåten "Främling".
Därefter var det dags för Pär Johansson, Glada Hudik-teaterns initiativtagare och ledare, att hålla sin sex minuter långa presentation på scenen. Hans berättelse om hur arbetet med teatern började 1996 drog ner jubel, skratt och applåder.
– Grunden för allt mänskligt förändringsarbete är att man duger som man är, rundade han av sitt anförande.
Sedan var det dags. Strax före halv nio glider Toralf Nilsson och Theresia Widarsson in från vänster och sätter sitt nummer om möjligt ännu säkrare än på genrepet. Och det inför miljontals människor hemma i tv-sofforna.
– Det är helt otroligt. Från ett lite halvdant genrep till perfekt. Jag fick sträcka upp dem lite och hota med avsked, skrattade en stolt Pär Johansson efteråt bakom scenen.
– Äh, sluta smöra, kontrade Theresia Widarsson blixtsnabbt.
Toralf Nilsson njöt av hårdrocksbandet H.E.A.T:s extranummer och spelade luftgitarr i kulisserna.
– Kärlek och hårdrock är bäst. Det är fett nice rock´n´roll, summerade han den ovanligt lyckade allsångskvällen

Mer läsning

Annons