Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Posten måste skannas

/
  • På sitt kontor i hemmet i Engånger har Ingemar Sandehult sparade alla försändelser som han reklamerat.
  • För att hålla koll på att posten kommer fram i tid, har Ingemar Sandehults företag skapat ett system som innebär att de skannar all post innan den skickas.

Problemet kan egentligen sammanfattas med att Posten inte håller vad de lovar. Det gör att Ingemar Sandehult scannar all post.

Annons

För Ingemar Sandehult, som arbetar med försäkringar, är det av yttersta vikt att de försändelser som sänds kommer fram i utlovad tid.

För att hålla koll på vad som inte kommer när det ska, har hans företag skapat ett system som innebär att de skannar all post innan den skickas.

– I det mest extrema fallet kan det visa sig att den försäkringsansökan som skickats in inte gäller, säger Ingemar Sandehult.

Stora delar av arbetet sköter han via nätet, men vissa delar kräver postgång. Och det är där problemet kommer in i bilden.

Ingemar Sandehult berättar att när han köper en tjänst av Posten i form av frimärken och sedan sköter allt på rätt sätt, då ska Posten leverera det inom 24 timmar. När det inte sker inom utlovad tid, kan problemen yttra sig på flera olika vis.

– Om man skickar en delgivning till exempel, så anses den ha kommit mottagaren tillhanda dagen efter att den är postad. Visar det sig att den inte har gjort det, kan det få stora konsekvenser. Inte för att avsändaren misskött sig, utan för att Posten som har lovat att distribuera det här på 24 timmar inte gjort det, berättar han.

Företaget har därför skapat ett system som innebär att de skannar alla försändelser som måste gå med post, innan de skickas mellan företagets kontor.

– Vi upptäckte att det började bli många gånger då posten inte kom när den skulle, utan en annan dag, säger Ingemar Sandehult.

Postens presschef Per Ljungberg berättar att 95 procent av alla försändelser som de hanterar är framme i rätt tid och till rätt adress.

– Det är alltid olyckligt när något inte kommer i tid. Men ser man till hur många som reklamerar, så rör det sig bara om någon promille, säger han.

Mer läsning

Annons