Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Övergivna skrotbilar längs vägarna

/

Förr körde man sin skruttiga sommarbil när det var sommar, och ställde av den under vintern. Eller skrotade vraket i oktober. Nu är det många som istället lämnas åt sitt öde när de lägger av, längs vägar och på privata parkeringar. Där står de och blir sönderslagna. De förfaller fort, och blir en källa till förargelse.

Annons

Vem som har ansvaret för att forsla bort vraken, varierar. Står bilen utmed allmän väg är det Vägverket som ska avgöra om den är en trafikfara, och sedan lösa problemet. Står bilen inom detaljplanerat område är det kommunens tekniska förvaltning som har ett bekymmer. Står den ute i naturen blir det miljöförvaltningens huvudvärk. Lämnar någon sitt bilvrak på någons privata mark, har markägaren plötsligt fått ett problem.

– I vart fall teoretiskt sett skulle markägaren kunna få bekosta bortforslingen, men så brukar vi inte göra i andra nedskräpningssammanhang. Om någon dumpar sina sopor på en vändplats någonstans, vore det fel att angripa markägaren. Då brukar vi åka och städa upp, säger miljöinspektör Mats Axbrink vid Hudiksvalls kommun.

Det är oftast kommunernas tekniska avdelningar som hanterar bekymret med övergivna bilvrak. I fjol blev 45 ärenden handlagda, och i åtskilliga fall har fordonsägaren flyttat vraket efter påstötning. Andra gånger blir det blankt nej. Om den övergivna bilen klassas som vrak, blir den hämtad av bärgare och forslad till skroten. Och fakturan för bärgningen går till bilägaren, förklarar Kenneth Nyberg vid tekniska avdelningen i Hudiksvall.

– Det är bilägaren som ska betala. Men det finns inte alltid några pengar att få. När bilar överges är det till nästan 90 procent någon som har alkohol- eller drogproblem som har lämnat den. Man har kanske tre, fyra skrotbilar, och kör en i taget tills de kraschar. Och lämnar den.

Mer läsning

Annons