Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ovanligt att nöddumpa bränsle under flygning

Att ett flygplan nöddumpar bränsle är en ovanlig åtgärd, enligt Luftfartsverket.

Det sker tre–fyra gånger per år i svenskt luftrum och då, som i helgen, i samband med att piloten avbryter en flygning.

Annons

När bombhotet mot ett flygplan på väg från Toronto i Kanada till Karachi i Pakistan blev känt tidigt i lördags morse, utförde piloten en nöddumpning av flygbränsle utanför Hälsinglands kust för att kunna landa på Arlanda flygplats i Stockholm.

Att bränsledumpa är en ovanlig åtgärd. Enligt Per Fröberg, pressansvarig på Luftfartsverket, sker det tre–fyra gånger per år i svenskt luftrum, och då i samband med att piloten avbryter i stället för att fullfölja en flygning till ordinarie slutdestination.

- Landningssträckan avgörs av planets vikt. Bränslet ska räcka för färdvägen, landar man på en annan plats än planerat så har man för mycket bränsle för att kunna landa, säger han.

Flygplanet landade på Arlanda vid 07.30-tiden och parkerades på säkert avstånd från flygplatsens andra landningsbanor och terminaler. Inga sprängmedel hittades. Vid 17-tiden på lördagseftermiddagen kunde flygplanet och dess passagerare lämna Arlanda.

Mer läsning

Annons