Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Omfattande IT-problem hos Hudiksvalls kommun kvarstår – "I stort sett alla våra system ligger nere"

Det omfattande serverproblemet för Hudiksvalls kommun har fortfarande inte lösts.

Annons

– I stort sett alla våra system ligger nere. Det pågår ett intensivt arbete för att komma åt information i systemen, säger Anna-Carin Andersson, informationschef vid Hudiksvalls kommun.

Läs mer: Hudiksvalls kommun har blivit okontaktbar

Det var på onsdagseftermiddagen problemen uppstod och sedan dess har det inte gått att få kontakt med kommunen. Det går inte att ringa till kommunens växel, det går inte att skicka e-post och det går inte att komma in på kommunens hemsida. Men det största problemet för kommunens verksamheter är att alla system som används inte går att använda.

– Inom omsorgen har det varit prioriterat att komma åt informationen som finns i systemen. Den information som jag har fått innebär att man har kunnat komma åt informationen som finns i systemet, men kan inte använda programmen som man brukar, säger Anna-Carin Andersson.

All dokumentation om kunderna inom omsorgen får skötas manuellt tills vidare.

– Vår personal får slita väldigt hårt för att det ska bli så bra som möjligt, säger Anna-Carin Andersson.

Även inom skolan ställer serverproblemet till stora problem.

– Till exempel har gymnasieskolan väldigt mycket av sina skolarbeten i systemen som inte fungerar. Vi tittar på olika lösningar för det nu, säger Anna-Carin Andersson.

Läs mer: Teknikhaveri i Hudiksvall påverkar Ljusdal - kommunväxeln utslagen

Läs mer: Problem med kommunväxeln hos Nordanstigs kommun

Det finns ingen prognos för när problemen ska vara lösta.

– Vi planerar för att det här kommer att ta flera dagar, men vi hoppas så klart det ska lösa sig så fort som möjligt, säger Anna-Carin Andersson som inte kan uttala sig om exakt vad som orsakat problemen.

– Men det är problem med vår IT-plattform, säger hon.

Läs mer: Kommunens telefonväxel kan ligga nere i flera dagar

Kommunen kommer att göra en utredning av händelsen för att se vad som är orsaken och ifall kommunen kan göra på annat sätt i framtiden.

– Vi gör alltid en utredning när det händer något. Det är ett allvarligt problem att man inte kan kontakta kommunen och det är ett stort problem att vi inte kommer åt våra system, säger Anna-Carin Andersson.

På kommunens Facebook-sida hänvisar man till följande nummer som i dagsläget fungerar.

Kommunens reception 0650-190 01

Felanmälan för VA, fastigheter och gator 0650-380 80

Socialreceptionen 0650-195 50 mellan 8.30-16.00

Sop- och slamtömning 0650-190 99 mellan 7.30-9.30 samt 13.00-14.30

Mer läsning

Annons