Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Olika åsikter om viadukt

/

Det finns flera viljor om framtiden för trafiken i Delsbo.

Annons

Ska järnvägen bli en gång- och cykelväg? Ska viadukten som leder till Kalvstigen tas bort? Eller är det bättre att satsa på X-tåg mellan Ljusdal och Hudiksvall?

Visionerna om trafiken i Delsbo är många, och vissa av dem hamnar i konflikt med varandra. På ett möte i mitten av juni bjöd Ansiktslyftsgruppen i Delsbo in till samtal med Trafikverket, Hudiksvalls kommun och Dellenbanans vänner. Där framkom att det fortfarande råder delade meningar om viaduktens framtid.

Pelle Nyberg är engagerad i Ansiktslyftsgruppen, och menar att den tyngre trafiken på Stationsgatan och Furugatan behöver dirigeras om. Om viadukten tas bort kan trafiken gå från Kalvstigen direkt ut på Riksväg 84.

– Det blir för dyrt att bygga om viadukten så att tung trafik kan passera därigenom, säger Pelle Nyberg.

Vad händer nu?

– Ansiktslyftsgruppen kommer att göra en skrivelse till kommunen och trafikverket för att gå vidare i frågan. Vi kan inte fortsätta ha det så här.

Han menar att viadukten stör trafiken för mycket, och att det finns andra viadukter som hellre bör bevaras.

– Viadukten är omgjord några gånger. Det finns andra viadukter utmed Dellenbanan som hellre bör bevaras, säger Pelle Nyberg.

Sigurd Melin på Dellenbanans vänner är av en annan åsikt när det gäller viadukten.

– Det går antagligen att gräva och göra viadukten djupare, så att högre fordon kommer igenom. Det är också möjligt att höja spåret, inte mycket, men tillsammans räcker det för att få den fria höjd som behövs. Sedan är det möjligt att göra en mer modern konstruktion som inte behöver vara lika tjock som den som finns nu, säger Sigurd Melin.

Han tycker inte att det trafikproblem som beskrivs av Ansiktslyftsgruppen är så stort.

– Det handlar om några långtradare i veckan. Vi vill gärna lösa trafikproblemet utan att behöva kapa Dellenbanan. Det kan vi inte acceptera, säger Sigurd Melin.

Christer Dalenlund är samhällsplanerare på Trafikverket, och känner till de olika föreningarnas olika åsikter om viaduktens vara eller inte vara.

– Det är starka intressen som står mot varandra. Vi på Trafikverket har inget intresse att köra tåg på sträckan. Jag tycker vi och kommunen har en samsyn, och vill utveckla sträckan för cykeländamål, säger Christer Dalenlund.

Det är Dellenbanans vänner som har ett avtal om att förvalta Dellenbanan, och så länge avtalet gäller ser det inte ut att bli några drastiska förändringar.

– Avtalet går ut 2017, det blir ingen lösning nästa vecka. Den ligger några år bort, säger Christer Dalenlund.

Mer läsning

Annons