Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nytt snabbtåg fördröjer resan

/
  • Det nya X 55 är snabbare på att accelerera, men klarar inte kurvor lika bra som X 2000.Resultatet blir längre restid mellan Gävle–Sundsvall

SJ överväger byta ut några X 2000 som i dag trafikerar Ostkustbanan till det nya snabbtåget X 55. Men resultatet är att det kommer att ta längre tid att åka Sundsvall–Gävle.
– Skillnaden i restid blir 20 minuter, säger Jonas Westlund, på Trafikverket.

Annons

Det nya snabbtåget X 55 som SJ överväger att sätta in på sträckan Stockholm–Sundsvall, är snabb på raka sträckor. Men i kurvor tappar det fart. Från Gävle, framförallt från Hudiksvall och norrut, är spåret rätt kurvigt.

– På de kurviga sträckorna får X 2000 köra fortare, och då vinner man mycket tid. Det var liksom hela poängen med X 2000, förklarar Jonas Westlund, planeringschef för tidtabellsfrågor på Trafikverket.

Han säger att tågen skiljer sig åt på ett väsentligt sätt, X 2000 har en vickbar vagnskorg som gör att man kan åka fortare i kurvorna. På X 55 finns ingen vickande vagnskorg.

– Det är det som gör skillnaden. Kan man då inte åka lika fort på de här sträckorna med kurvor, då innebär det att det blir en annorlunda mötesbild, eftersom den här sträckan Gävle Sundsvall är hårt ansträngd, säger Jonas Westlund.

Det innebär att tågen nu kommer att stanna på fler ställen. X 55 måste stanna till på fler stationer, för tågmöten.

Enligt SJ:s presstjänst har SJ inte tagit något beslut än om vilket sorts tåg de ska använda på sträckan. Thelma Henrysson, pressinformatör på SJ, påpekar att X 55 tar runt 5–10 minuter längre tid på sträckan.

Tidtabellerna för tågen på stambanan är i princip oförändrad.

Mer läsning

Annons