Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny bro kan byggas om tre år

/
  • Bron över Delångersån ska bytas ut mot en större bro som klarar av mötande trafik.

Arbetsplanen för den nya bron över Delångersån i Näsviken är nu ute på remiss. Om Trafikverkets planer förverkligas ska den nya bron börja byggas 2014.

Annons

Den nya bron kommer bli cirka 60 meter lång och tio meter bred. Bron kommer även få en tre meter bred kantstensförhöjd gång- och cykelbana. Bron kommer att byggas ett par meter nedströms från den nuvarande bron. Korsningen Bölevägen och Forssåvägen ska byggas om. Norr om bron kommer gång och cykelbanan separeras från Forssåvägen med en grön yta och trädplantering. Cykelbanan kommer att ledas ut i vägbanan igen strax intill järnvägsövergången. Hastigheten på den nya vägsträckan kommer att bli 50 kilometer i timmen. Anledningen till att en ny bro ska byggas är att nuvarande bro inte klarar av tyngre trafik eller mötande fordon.

– Bron är i så pass dåligt skick att den behöver bytas ut. Den är smal och har dålig bärighet, säger Håkan Åberg.

Trafikverket har nu lämnat ut arbetsplanen på remiss till bland annat Hudiksvalls kommun. Enligt Trafikverkets bedömning ska nuvarande bro rivas när den nya är färdigbyggd. Rivningskostnaden beräknas till ungefär en halv miljon kronor. De boende i Näsviken har möjlighet att lämna sina synpunkter på förslaget.

– Vi kommer att bemöta och kommentera de yttranden som lämnas in. Och eventuellt kommer planen att justeras utifrån synpunkterna innan vi går vidare, säger Håkan Åberg.

Sigurd Melin bor i Näsviken och han tycker att den gamla bron borde vara kvar. Han anser att den gamla bron skulle kunna bli en gång- och cykelbro.

– Jag tycker att man ska behålla den om det inte kostar mer än att riva den. Det blir säkrare för cyklister och oss som går över bron, säger Sigurd Melin.

Han har skickat in sitt förslag till Hudiksvalls kommun och han kommer även att skicka in sina synpunkter till Trafikverket.

– De borde nappa på förslaget eftersom jag inte kan se att det blir någon fördyring, säger Sigurd Melin.

Mer läsning

Annons