Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nötter ska knäckas inför dubbelspåret

/

Dubbelspår på Ostkustbanan är en högt prioriterad politisk fråga i Hudiksvall. Nu ska en arbetsgrupp utvärdera de olika alternativa dragningarna.

Annons

Gruppen består bland annat av förvaltningarnas chefer och det första mötet hölls på onsdagen.

– Vi ska hitta de viktigaste frågorna och förbereda politikerna så att de kan göra ett ställningstagande. Arbetsgruppens syfte är inte att argumentera för eller emot olika alternativ utan ska fördjupa och så långt som möjligt utreda alternativen, säger Hans Gyllow, planeringschef på Hudiksvalls kommun.

Kenth Nilsson, järnvägs- och sjöfartsstrateg på Trafikverket, var inbjuden till mötet och berättade bland annat att man under planeringsperioden fram till 2021 kommer att göra en omprövning av vilka projekt som kommer att få pengar. Det innebär enligt Hans Gyllow att det kan finnas en chans att åtminstone någon etapp av dubbelspår på Ostkustbanan byggs innan 2021.

Mellan Gävle och Sundsvall är dragningen vid Hudiksvall den mest komplicerade. De alternativ som finns i dagsläget är att man antingen drar ett nytt spår utanför stadskärnan för godstrafiken, medan persontrafiken fortsätter gå genom staden, drar ett dubbelspår väster om staden vilket innebär att järnvägsstationen flyttas, eller att man gräver ner spåren i en tunnel.

Mer läsning

Annons