Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Musik ger starka elever

/

På Lunds skola i Forsa musicerar man sig till en starkare gemenskap.

Annons

I samarbete med kommunens skolor drev Kulturskolan 10-15 miniprojekt i våras och några av dem man ansåg vara särskilt lyckade har man gått vidare med i höst.

Ett av dem är Lilla Musiklaget, som startades i våras av Kerstin Samnell, musiklärare på Lunds skola i Forsa, och Jessica Ahlman, musiklärare på Kulturskolan. Deras idé var att arbeta med gruppstärkande verksamhet med musiken som verktyg. Syften är att få eleverna att samarbeta och ge dem möjlighet att hitta sin plats i ett nytt sammanhang. Det nya sammanhanget är i det här fallet den orkester som Kerstin Samnell och Jessica Ahlman skapar av klasserna.

I dag är det onsdag och treornas tur att ha musiklektion. Alla får varsin uppgift, några står vid mikrofonerna, några spelar triangel och andra trumma eller basflöjt. Att man känner att man bidrar med sin del som tillsammans med övriga klasskamraters skapar en hel låt, är en mycket viktig del av pedagogiken.

- Om barnet känner sig tryggare med sig själv efter att ha klarat sin uppgift, då blir hon mer hel som individ. Det måste avspegla sig i allt hon gör, säger Jessica Ahlman.

Lektionen innehåller också massage och barnen lägger ner sin själ i att göra det behagligt för sin kamrat. Några blir killade i nacken eller i håret, andra stryker sin kompis med stora rörelser över skuldrorna.

- Det här är en bra social fostran, man lär sig att visa respekt och hänsyn mot sin klasskamrat. Och man känner att man kan lita på varandra, det mår alla bra av. Dessutom är det svårare att mobba någon man har tagit i på det här sättet, säger Jessica Ahlman.

Mer läsning

Annons