Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mopeder flög lågt

/

En rejäl startbana behövdes för de snabba mopeder som i helgen prövade sina krafter. Hade de bara haft vingar skulle de ha lyft en rejäl bit över Hudiksvall.

Annons

En av deltagarna, som vill vara anonym, berättar att de flesta kommer från den generation som hade mopeder i slutet av 1950-talet och under 1960–70-talet.

– Många trimmade mopederna och nu har det vuxit fram ett intresse för att verkligen ta reda på hur fort de går.

Samtidigt har entusiasterna fått ekonomi att förverkliga de drömmar som inte gick att infria i tonåren. Intresset har vuxit de senaste 15 åren.

– Det är lite tävlingar över hela Sverige. Det finns ett forum där många av oss är med och skriver i olika trådar och lägger ut bilder.

Det är numera under ordnade och lagliga former mopedtävlandet levs ut och för dagen handlar det om topspeed, att få upp den trimmade moppen i så hög hastighet som möjligt.

– Vi tänker också på säkerheten och besiktar mopederna innan de får köra. Vi gör det så proffsigt vi kan med de resurser vi har.

De som sköter marktjänsten runt arrangemanget är Veteranmopedklubben, som har säte i Harmånger, men medlemmar över hela landet.

Det ylar rejält när mopederna kommer farande. Mopederna fräser förbi i hastigheter som känns helt osannolika för de som trimmade sina mopeder för 40 år sedan då den lagliga gränsen var 30 kilometer i timmen. Snabbaste moppen når upp i 163 kilometer i timmen.

Flera deltagare säger, att trots fartupplevelsen, är det gemenskapen som är grejen, att träffa likasinnade och få kontakt med varandra på nolltid, att det är mycket mer prat än åka.

– Men de som bara pratar och aldrig kör räknas inte, tillägger Mikael Mattsson leende.

Mer läsning

Annons