Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mobiltjänster som påverkar integriteten

Digitala positioneringstjänster som visar var du, dina vänner och din familj befinner sig blir allt fler.

Annons

Enligt Maria Hägglöf behövs utbildning om hur tjänsterna kan påverka integriteten.

Under Almedalsveckan anordnade Lantmäteriet ett seminarium om den digitala positioneringens kort- och långsiktiga effekter ur ett integritetsperspektiv. Maria Hägglöf, som till vardags arbetar som webbkommunikatör på KTH och bloggar om geopositionering, var inbjuden som expert på området.

- Vi var alla överrens om att vi behöver utbilda människor om hur man kan skydda sig på nätet, säger hon.

Mobiltelefonernas gps-funktioner i kombination med en snabb utveckling av tjänster på internet har lett till ett växande utbud av positioneringstjänster. LociLoci, Facebook och Foursquare är bara några exempel på digitala tjänster som visar var användarna befinner sig.

- Det är fler och fler som använder den här typen av tjänster. Det har gått från att vara en rolig grej som bara ett fåtal använde sig av, till att i dag vara ett sätt för många att få användbara tips och information, säger Maria Hägglöf.

Trots att Maria Hägglöf tycker att fler behöver utbildas om tjänsternas risker, tror hon att medvetenheten blivit större under senare år.

- Folk tänker mer på hur man ska agera på internet i dag, medvetenheten har definitivt ökat. Men vi måste lära dem som inte kan så mycket, framför allt våra barn, säger hon.

Mer läsning

Annons