Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Matkunder känner sig lurade

/
  • - Nej, inte om jag följer upp och hänger med i det jag handlar. Det är en enkel sak att titta på innehållsförteckningen och se vad som finns i maten. Jag brukar välja bort det som det är onödigt mycket socker i, det vill jag inte ha.Anna-Greta och Tage Norberg från Hudiksvall känner inte sig lurade i matbutiken.

Två av fem konsumenter lämnar matbutiken med en känsla av att ha blivit lurade, oftast av att varorna är felaktigt märkta eller att annan information känns vilseledande.

Annons

I en undersökning beställd av Livsmedelsverket kommer det tydligt fram att kunder vill ha ordentlig och riktig märkning på sina matvaror. Hela 98 procent vill ha ingredienserna tydligt angivna på förpackningen och 86 procent menar att de läser ingrediensförteckningen ofta eller ibland. Kunden ser gärna ännu mer information på varan, 9 av 10 vill till exempel veta var varan är tillverkad.
Att märkningen följer de regler som finns sköts av inspektörer på kommunernas miljö- och hälsoskyddsförvaltning. På Livsmedelsverket märker man att kundernas vilja att kunna kontrollera vad de stoppar i sig också färgar av sig på kommunerna. Intresset för Livsmedelsverkets utbildningar för inspektörer är stort i hela landet.
- Av de frågor vi får från konsumenter handlar många om märkning. Så vi blir mer fokuserade på det och kommunerna jobbar också hårt på det i lokala projekt, märkningen får inte vara vilseledande, säger Jan Sjögren, chef för enheten för kommunstöd på Livsmedelsverket.
Förutom märkningen har man på Livsmedelsverket lagt mycket krut på ökade kontroller bland ekologiskt märkta varor.
- Vill man fuska så kan man det, men vi vill ju försöka hitta fusket. Och det är viktigt att komma ihåg att ansvaret för en korrekt märkning ligger på företagen, vi kan ju bara kontrollera stickprovsmässigt, säger Jan Sjögren

Mer läsning

Annons