Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Många utnyttjar X-trafiks garanti

/
  • Tågförseningarna har resulterat i betydligt fler resegarantiärenden hos X-trafik.

X-trafik slår rekord i antalet resegarantiärenden.
Sedan december har över 62 000 kronor betalats tillbaka.
– Vi har fått sätta in extra personal för att hinna med, säger Lars Björling, affärschef.

Annons

Den kalla och snörika vintern har påverkat kollektivtrafiken. I synnerhet har länets regionaltåg drabbats av många och ibland väldigt kraftiga förseningar.

Nu har förseningarna även börjat märkas i antalet kunder som hör av sig till X-trafik. Under december, 2009, inkom 480 resegarantiärenden till X-trafik. En ökning med nästan 290 procent jämfört med samma period året innan, då 167 garantiärenden registrerades.

I januari har hittills 175 ärenden lämnats in. Mellan december och januari har strax över 62 600 kronor betalats tillbaka till resenärerna. Dessutom väntar många fler ärenden på slutbehandling.

Prognosen för första månaden 2010 pekar mot ett rekord i antalet inkomna resegarantiärenden, i jämförelse med tidigare års jämförbara perioder. Totalt tror X-trafik att det rör sig om strax under 400 ärenden för januari.

– Tyvärr får kunderna räkna med en fördröjning i behandlingen och vi har fått sätta in extra personal för att hantera det, berättar Lars Björling, vid X-trafik.

I sin resegaranti lovar X-trafik att ersätta din resa om du riskerar att bli 20 minuter sen. Men givetvis finns det undantag från regeln.

Om bolaget ordnar ersättningstrafik får du räkna med att komma sent. Garantin gäller heller inte vid situationer som X-trafik inte kan råda över, till exempel när trafiken lamslås av extrem väderlek, strejk eller avspärrningar.

Mer läsning

Annons