Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärare fick verktyg

/
  • En av de lärare som kommer att ha användning av Wittingmetoden är Chung Bhutia Jansson från Hudiksvall.
  • Föreläsaren Louise Wramner berättade om Wittingmetoden och hon är även erfaren lärare.

Under veckan har Wittingmetoden spridits till lärare från olika platser i landet. Den kommer bland annat att användas på elever vid Forsa Folkhögskola.

Annons

Undervisningen har vänt sig till lärare som har elever med invandrarbakgrund. En av dem är Chung Bhutia Jansson från Hudiksvall med ursprung i nordöstra Indien. Hon har särskilda skäl för varför hon ville gå utbildningen

– Delvis för att när jag jobbar med invandrarelever, som har ett språk långt ifrån svenskan och engelskan, så står de inför stora svårigheter.

Hon tycker att utbildningen gett mycket.

– Framförallt på ljudinlärning och att få ljud till bokstäver.

De nya kunskaperna ska Chung Bhutia Jansson använda på elever i svenska för invandrare och i svenska för utländska läkare, där hon är kursansvarig. Men hon kommer att använda sig av fler verktyg än Wittingmetoden.

– Självklart måste man anpassa metoden till eleven man har, konstaterar hon.

Att det varit fokus på ljud och stavning har varit givande.

– Det efterfrågas ännu mer hos läkareleverna, att uttala rätt, och de är mycket noga med att de stavar rätt.

Louise Wramner är en förgrundsfigur för metoden. Den utvecklades till en början för elever som misslyckats med sin läs- och skrivinlärning. På torsdagskvällen agerade hon föreläsare inför de 32 deltagarna i kursen.

Kan man lära sig metoden på en vecka?

– Man får en väldigt fin grund. Sedan gäller det att man är aktiv själv, läser böckerna och sina anteckningar. Flera av deltagarna kommer från samma kommuner och skolor och kan stötta varandra, förklarar Louise Wramner som själv hållit många kurser.

Det är åttonde året i rad som den ideella Wittingföreningen håller sommarkurs vid Forsa folkhögskola. Deltagarna delades in i fyra grupper i tre olika områden: Nyinlärning, ominlärning och svenska som nytt språk.

Mer läsning

Annons