Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kritik mot Mirois kurser

/
  • – Jag hade ingen nytta av Mirois kurser, säger en arbetssökande som gått en coachningskurs för personer inskrivna i jobb- och utvecklingsgarantin eller jobbgarantin för ungdomar.

Titta på långfilm och äta popcorn och titta på butiksanställda när de jobbar. Det är exempel på vad arbetssökande som gick en kurs hos utbildningsföretaget Miroi fick göra.

Annons

– Kurserna har verkligen varit nonsens, säger en deltagare som var tvungen att börja gå en kurs för att behålla ersättningen från Försäkringskassan.

Valet föll på Miroi, som har verksamhet på flera orter i Hälsingland. Men kurserna har varit en stor besvikelse och han ifrågasätter nyttan med aktiviteterna. Som ett exempel nämner han att de skulle sitta och titta på den svenska långfilmen Underbar och älskad av alla.

Vid ett annat tillfälle skulle deltagarna i grupper på fyra personer gå in i affärer och titta på de anställda för att se hur de bemöter kunderna. De blev utskickade klockan 9.30 på morgonen, en tid då de flesta butikerna fortfarande har stängt.

Ett annat exempel är att de fick titta på en film där en mentalcoach berättade att man skulle se positivt på tillvaron.

– Det är ingen hjälp. Det är idiotförklarande av folk, och det tycker flera. Och de tjänar pengar på varje person som är där, säger deltagaren, som kallar kurserna för "vuxendagis".

Han anser också att det har varit alldeles för många deltagare, ibland upp till 55, som fått trängas i ett rum.

På Arbetsförmedlingen i Hudiksvall känner man till kritiken, men hänvisar till Miroi för en kommentar.

– Det är svårt för mig att svara på vad som var syftet med filmen, säger Charlotte Palmborg, chef för Arbetsförmedlingen i Hudiksvall och Nordanstig.

Hon påpekar dock att man tagit tag i saken och haft ett möte med Miroi.

– Miroi hade förklaringar till de olika klagomålen och vi accepterade det. Men det var olyckligt att skicka ut deltagarna så tidigt, säger hon och tillägger:

– Om en kund har klagomål tar man det på allvar och jag vill uppmana alla som har synpunkter att höra av sig till oss.

Mer läsning

Annons