Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krångel med färdtjänst förstörde resan

/
  • Stockholmssemestern blev inte som de hade tänkt sig. Krångel med färdtjänsten ställde till det för Lennart och Lilly Norrman.

Resan till Stockholm blev inte vad makarna Norrman hade tänkt sig. Hudiksvalls kommun hade beviljat färdtjänst, men väl på plats fick de veta att de inte kunde få färdtjänst i Stockholm och det var svårt att få tag på en vanlig taxi som kunde ta med rullstolen.

Annons

Lilly och rullstolsburne maken Lennart Norrman hade planerat att åka på några dagars semester och ansökte om färdtjänst. Hudiksvalls kommun beviljade ansökan och förutom resan till och från Stockholm skulle de vara berättigade till åtta resor inom Stockholms kommun.

På det skriftliga beskedet informerades också kortfattat om ändrade regler. I stället för att som tidigare betala en egenavgift skulle man nu betala hela taxameterbeloppet själv och mot uppvisande av kvitton skulle 50 procent av beloppet återbetalas i efterhand.

– Det fick vi först veta i samband med beskedet. Jag tycker att man borde ha informerat om det, säger Lilly Norrman.

Resan till Stockholm gick enligt planerna, men när de skulle beställa den första färdtjänstresan i huvudstaden blev det krångel. Både hos taxibolaget som de ringde och hos beställningscentralen i Stockholm fick de höra att det inte längre fanns något avtal med Hudiksvalls kommun och att de därför inte kunde få färdtjänst. Så i stället försökte de beställa en vanlig taxi. Men inte heller det visade sig vara så enkelt. Först efter en timme fick de tag på en taxi som kunde ta med Lennart Norrmans rullstol. På grund av allt krångel blev det den enda resan under semestern.

– Vi hade planerat saker, men man kom ingenvart. Ändå säger de att det ska vara likvärdigt, att alla ska ha samma möjligheter, säger Lennart Norrman.

Anna-Carin Keisu, verksamhetschef för handläggarenheten, förklarar att det är en vanlig taxi man ska ringa till när det gäller resor inom kommuner utanför Gävleborgs län och tillägger att färdtjänsthandläggaren brukar informera om de ändrade reglerna.

– Jag kan bara beklaga om den informationen inte har gått fram. Vi ska försöka bli tydligare, så att alla verkligen förstår att den här förändringen har trätt i kraft.

Anna-Carin Keisu blir förvånad när hon hör att det inte var så lätt för makarna Norrman att få tag på en taxi som kunde ta med rullstolen.

– Det finns ju många taxibolag i Stockholm, men vi ska kolla upp om det är dålig tillgång på sådana taxibilar. Vi måste kanske ta reda på om det finns några taxibolag som är lämpligare än andra så att vi kan informera om det.

På Hudiksvalls kommun hemsida hittar man information om färdtjänst och riksfärdtjänst, men det framgår inte direkt att reglerna har ändrats.

– Även det ska vi titta på. Det måste vara enkelt att hitta information och kan vi bli bättre så ska vi försöka bli det. Det här ska ju underlätta och informationen ska vara tydlig, säger Anna-Carin Keisu.

Mer läsning

Annons