Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krafttag för nätturism

/

Ny teknik och internet ställer högre krav på besöknäringen.
Innovativ marknadsföring kan öka tillväxten inom besöksnäringen.
I torsdags arrangerade Hälsingland Turism en heldag i den nya tidsålderns anda.

Annons

För andra året i rad arrangerar Hälsingland Turism, tillsammans med Hälsingeutbildarna, evenemanget En värdefull dag. Årets upplaga hade getts namnet Position Hälsingland och fokuserade framför allt på hur besöksnäringen i regionen ska kunna dra nytta av internet och sociala medier, för att stärka besöksmålen och landskapets position.

– Vi måste bli bättre på att sälja och använda oss av digital marknadsföring på nätet, säger Maria Owén, vid Hälsingland Turism.

Enligt henne är marknadsföring på internet kostnadseffektiv och det går inte längre att blunda för möjligheterna, utan företagen måste kasta sig ut på nya marker, anser hon.

– Vi måste befinna oss där kunderna finns. Den yngre generationen, lika väl som personer i medelåldern och äldre, använder sig av internet.

Det var en bred uppslutning kring arrangemanget. Företagare, kommunrepresentanter och tjänstemän från hela Hälsingland samlades på hotell Svanbacken, utanför Delsbo. Allt som allt deltog 120 gäster i olika föreläsningar, seminarier och workshops.

En av talarna under dagen var Johan P Bång, från Gävlebaserade företaget Future Position X. I hans anförande tog han upp vikten av att utveckla turistmålen med hjälp av modern teknik, för att kunna erbjuda unika upplevelser.

– Vi förlorar våra industrijobb till Asien. Men det finns väldigt många asiater som vill turista, nu behöver vi bara locka hit dem, säger han.

Två nytänkande projekt som han har varit delaktig i är utvecklingen av hästturer och Järvsö Bergscykelpark. I båda fallen används GPS-utrustning för att berika upplevelsen och ge mer information till deltagarna.

– Det gäller att skapa en helt ny upplevelse, en helt ny tjänst, säger Johan P Bång.

Maria Strömbäck Svärd, som driver eget företag inom besöksnäringen, var en av deltagarna. Hon uppskattade de konkreta tipsen som gavs, till exempel hur hon ska nå ut med sitt budskap på internet och genom sociala medier.

– Det här känns viktigt och det finns ett stort intresse. Det här ger en extra puff att komma igång, säger hon.

Mer läsning

Annons