Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konkurrens ger fler tågavgångar

/
  • SJ saboterar förutsättningarna för näringslivet anser Sven Bergström (C) Forsa.
  • Ostkustbanan är en angelägenhet även för Ljusdal anser Roland Bäckman (S) Ljusdal.

Ansvarig minister tänker inte agera gentemot SJ för att få kvällståg på Ostkustbanan. Resenärernas olika behov ska mötas av att fler bolag konkurrerar om att köra tåg framhåller infrastrukturminister Åsa Torstensson (C).

Annons

- Att SJ lägger ner tågavgångar är inte regeringens ansvar. Vi vill öppna för fler operatörer som kan trafikera avgångar som SJ inte vill bedriva, säger Åsa Torstensson som svar på frågor från riksdagsledamöter i Hälsingland och Sundsvall.

Resande som vill norrut längs Ostkustbanan kommer bara till Gävle om de missar avgången kl 18.30. Regeringen måste kunna styra det statliga bolaget SJ så att det finns tågavgångar norrut senare än klockan 18.30 anser riksdagsledamöterna.

Det kan inte vara meningen att kommunerna ska stå för investeringar i infrastruktur hävdar Hans Stenberg (S) Sundsvall.

Den fränaste kritiken kommer från Centerns Sven Bergström, Forsa.

- SJ:s inställning är ett sabotage mot förutsättningarna för företag att verka längs norrlandskusten, säger Sven Bergström.

Tillsammans med tre företrädare för näringslivet i Hudiksvall uppvaktade han i torsdags SJ. Men det statliga tågbolaget öppnade inte för en omprövning av tidtabellen med motivering att sträckan Gävle-Sundsvall inte är lönsam.

- Tyvärr har SJ ensamrätt på att trafikera Ostkustbanan. Det skulle vara intressant om ett annat bolag ansökte hos Banverket om att få köra kvällstrafiken, säger Sven Bergström.

Mer läsning

Annons