Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommunen kritiserar försäkringskassan

/

Enligt socialtjänsten i Hudiksvall missköter försäkringskassan sitt jobb.

Riksdagsledamoten Margareta B Kjellin (M) håller med om kritiken.

– Man ska inte behöva hamna hos inkasso i väntan på försäkringspengar, säger hon.

Annons

Socialförvaltningen i Hudiksvalls kommun riktar stark kritik mot Försäkringskassans arbetsmetoder. Några av områdena som inte fungerar tillfredsställande är enligt socialtjänsten handläggningstider, utbetalningar och kommunikationen med andra myndigheter.

Riksdags- och socialutskottsledamoten Margareta B Kjellin fick under ett av sina rutinbesök vid socialförvaltningen i Hudiksvall ta del av dessa problem.

Nu har hon tagit upp kritiken med socialdepartementet. Grunden för mötet var att förmedla socialtjänstens bild av situationen, för att kunna förbättra samarbetet.

– Vi måste komma till rätta med handläggningstiderna. Man ska inte behöva hamna hos inkasso bara för att det tar lång tid att få pengar från försäkringskassan, säger hon.

Socialdepartementets statssekreterare Bettina Kashefi var glad att hon, vid det interna mötet, fick ta del av den information som socialtjänsten i Hudiksvall fört fram.

– Det är bekymmersamt när vi får sådana här rapporteringar. Men det är samtidigt bra för vårt samarbete med Försäkringskassan. Vi följer det här noga.

Socialdepartementet ska ta upp frågorna med försäkringskassan vid nästa inplanerade möte.

Mer läsning

Annons