Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klart med första företaget

/
  • Kommunalråd Jonas Holm (M), Lars Sjödén på Bilmetro AB, Pär Eriksson från Roph Invest, Magnus Carlsson på Bilmetro AB och kommunalråden Göte Bohman (MP) och Caroline Schmidt (C) träffades i går på platsen där Bilmetro ska bygga.
  • - Vilken julklapp det här blev för kommunen, sa kommunalråd Caroline Schmidt (C), när hon skakade hand med vd:n för Bilmetro lastbilar, Magnus Carlsson.
  • Anläggningen ska byggas på den 22 000 kvadratmeter stora markbit som Bilmetro AB köpt loss från Roph Invest AB. Här ska finnas bland annat tvätthall, diagnoshall och verkstad samt kontor.

Första etableringen är klar på den mark vid nya E4 som kallas Hälsingeporten. En komplett lastvagnsanläggning ska byggas på platsen.

Annons

Det avslöjar Bilmetro och Scania.

- Det var läget som avgjorde, helt klart är det ett otroligt bra läge här vid nya E4, säger Magnus Carlsson, vd för Bilmetro lastbilar.

Företaget är Sveriges största privatägda återförsäljare av Scania och det är en lastvagnsanläggning med både försäljning och service för tung trafik som ska byggas. Bilmetro AB:s affär med Roph Invest AB omfattar 22 000 kvadratmeter mark, och blev klar nu i dagarna.

- Det handlar om en investering från vår sida på mellan 50 och 70 miljoner kronor, i själva anläggningen. Vi har länge fört diskussioner om att vi ville bygga nytt i det här området och nu blev det optimalt i och med den nya vägen, säger Magnus Carlsson.

Lars Sjödén är servicemarknadschef på Bilmetro AB Hudiksvall och Ljusdal. Han tycker det blir en lättnad att lastbilsdelen får flytta från Bilmetros lokaler på Södra vägen.

- Det har förändrats en hel del sedan lokalen där byggdes. Nu har vi bostäder alldeles inpå oss och det fungerar inte så bra ihop med tung trafik, lastbilar låter ju en hel del. Så det blir skönt att komma ut från stan.

För Roph Invest är etableringen det verkliga startskottet på den vision man haft i flera år, att området ska bli ett stort logistikcentrum med inriktning på transport och tung trafik på den västra sidan av E4 och mer trafikantfokuserad på den norra sidan. När nu det första företaget slagit sig ner tror man det leder till ökat intresse även från andra.

- Restauranger och matkedjor, till exempel, har en tendens att vilja vänta tills någon annan tagit steget. Så nu tror vi att det kommer att lossna, säger Pär Eriksson, delägare i Roph Invest.

Mer läsning

Annons