Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Julshow uppåt i konjunkturindex

Ökad efterfrågan på julevenemang gör att fler vågar hoppas på bättre tider. Men än ska vi inte ropa hej – det är inte alla som ser ljus på tillvaron än.

Annons

– Det kom lite som en chock för oss i fjol. Vi körde elva shower men hade bara publik för sju. Det var ett bortfall på 1 300 personer. Det är jättemycket, säger Leif Norberg, chef på Folkets hus.

Det verkar vara en generell trend och att man nu ser en uppgång igen efter ett mörkt 2008.

– Vi har sett en trettioprocentig uppgång. Det är jättekul, mot bakgrunden av att det blev tvärstopp förra året, säger Mats Brandt, vd på Ticnet som säljer biljetter till julevenemang över hela landet.

– Vi kan konstatera att förra året var tufft, då var det en minskning. Ökningen nu har varit större och det förvånade oss. Den är proportionellt större än andra evenemang. Det är många företgasgrupper och man tycker nu att det ör ok. Förra året var det svårt att motivera att man gjorde någonting kul när många företag stod inför uppsägningar och så vidare, säger Mats Brandt.

I år har man försökt att vara lite mer förutseende och bland annat har Folkets hus minskat antalet shower rejält i år och kör bara fyra. Men föreställningarna är dock fullbokade.

– Det kommer kanske inte att bli som när det var som mest, då var det över 4 000 personer när det var riktig högkonjuktur. Men vi märker att det går åt rätt håll. Det känns som att det är på gång nu, säger Leif Norberg.

Men det är inte alla som känner samma glädje. Radjo Askander som driver Radjos tycker att det är tvärtom. Han menar att de förra julen inte märkte av någon vidare nedgång men att efterfrågan under hösten minskat ordentligt men att de shower som erbjuds nästan är fullbokade.

– Det är mindre helt enkelt. Vi har fått dra in på artister och drar inte på för stora shower och artistkostnader. Sådana tider får man ha respekt för, säger Radjo Askander.

Mer läsning

Annons