Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

IG-betyg skapar problem

15-åringen fick inget slutbetyg i engelska när han gick ut nian på Läroverket i våras. Både han och hans föräldrar är besvikna och hävdar att de inte fick veta något i förväg. Nu kan sonen bli hänvisad till det nya introduktionsprogrammet (IM) på gymnasiet i höst.

Annons

Enligt skollagen ska elever och föräldrar fortlöpande informeras om studieresultat och utvecklingsbehov. Om eleven riskerar att inte nå sina mål ska skolan informera om detta "i god tid". Om eleven kan tänkas behöva särskilt stöd ska rektorn se till att detta utreds.

15-åringen blev utan slutbetyg (populärt kallat IG) i två av kärnämnena, engelska och matematik.

- I matte visste jag att jag riskerade att få ett IG, det kunde jag lista ut, men i engelska trodde jag att jag skulle klara det, säger han.

Efter höstterminen fick han godkänt betyg i engelska. När han sedan hade utvecklingssamtal med läraren i februari/mars framkom inget som tydde på att han kunde bli underkänd, säger han.

Veckan före skolavslutningen blev han orolig och sökte upp läraren.

- Hon sade att "tyvärr kan jag inte ge dig godkänt". Jag blev ju helt ställd över att jag fick veta det en vecka innan jag skulle sluta, säger 15-åringen.

Den som saknar slutbetyg i två kärnämnen får inte gå något annat än IM, efterföljaren till IV-programmet i den gamla gymnasieskolan.

Läroverkets rektor Catarina Qviberg säger att skolan har följt alla rutiner, att pojken har fått stödundervisning och att familjen har fått information om läget, både av mentorerna och av studievägledaren. Dessutom hänvisar hon till IT-tjänsten Unikum som gör det möjligt att gå in och läsa lärarnas dokumentation av elevernas framsteg.

Mer läsning

Annons