Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hudiksvalls vänner uppvaktar Anders Borg

/
  • Roger Sundström, Tommy Karlsson och Sture Blomberg från Hudiksvalls vänner, som funnits i tolv år.

Organisationen Hudiksvalls vänner vänder sig direkt till finansminister Anders Borg med ett förslag för Ostkustbanans framtid och i förlängningen Hudiksvalls överlevnad.

Annons

I brevet till finansministern skriver företrädarna Roger Sundström och Tommy Karlsson att landets starka ekonomiska tillväxt borde göra det möjligt för Sverige att låna pengar till utbyggnaden av Ostkustbanan, i stället för att som nu följa den strikta anslagsfinansieringen där investeringen inte får plats de närmaste 15-20 åren.

– Vi har varit verksamma i företag och där är det både naturligt och nödvändigt med lånefinansiering av lönsamma investeringar med lång livslängd. Att ett års intäkter skulle finansiera en större investering är i ett företag en absurditet, säger Tommy Karlsson.

Ostkustbanans funktion som länk mellan norra och södra Sverige kommer att bli allt viktigare när Botniabanan och Ådalsbanan tas i bruk i december. Men trafikstörningar är vanliga och restiderna mellan Gävle och Sundsvall har blivit längre. Sträckan är en flaskhals både för den vanliga tågtrafiken och för godstransporter.

– Det är den mest trafikerade enkelspåriga järnvägen i Sverige och enligt trafikverket har man överskridit kapacitetsgränsen. Vi menar att en dubbelspårig Ostkustbana är en av förutsättningarna för både industrin och samhällena i Norrland, säger Tommy Karlsson.

Kostnaden för dubbelspåret på den 22 mil långa sträckan ligger på ungefär en miljard per mil.

Mer läsning

Annons