Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hudiksvall vill satsa på reklam

Hudiksvalls kommun kan komma att satsa 1,5 miljoner kronor på marknadsföring av kommunen i samband med nya Lingonfilmen som har premiär nästa år.

Annons

Turistchef Annika Bergström har, tillsammans med Ulrika Beijer, presenterat olika förslag till aktiviteter för att marknadsföra Hudiksvall i samband med nya filmen Ett gäng lingon. Hon vill dock påpeka att det än så länge handlar om idéer och inte om konkreta åtgärder.

En idé är att köpa reklamplats på biografer runt om i landet där Ett gäng lingon kommer att visas. Innehållet i en cirka 30 sekunder lång reklamfilm om Hudiksvalls kommun är än så länge oklart.

– Det beror på vad vi vill lyfta fram. Grundsyftet är visa att Hudiksvall är en bra kommun att leva, verka och bo i, att höja attraktionskraften, locka till besök och inflyttning, säger Annika Bergström.

Förslaget tas upp i kommunstyrelsen om en vecka och om politikerna skulle säga ja till förslaget då börjar man jobba med det på en gång.

Kommunstyrelsens ordförande Caroline Schmidt (C) är positiv till förslaget och enligt henne har majoriteten avsatt pengar i nästa års budget för marknadsföring i samband med filmen.

I förslaget räknar man med att det kostar en halv miljon kronor att producera reklamfilmen och att det kostar lika mycket pengar att köpa reklamplats. Allt i allt skulle marknadsföringen kosta drygt 1,5 miljoner kronor.

– Det är väldigt mycket pengar, konstaterar oppositionsråd Mikael Löthstam (S).

– Det finns ju olika delar i det här förslaget också. Jag är ingen marknadsföringsexpert, men det skulle vara intressant att bena ut vad som ger mest effekt i marknadsföringshänseende, det har jag svårt att bedöma.

Mer läsning

Annons