Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hudiksvall vill marknadsföra sig med ambassadörer som Emma Härdelin

/

Med ambassadörer som Emma Härdelin och André Myhrer ska Hudiksvall marknadsföras. Samtidigt avslutas projektet Till Hudiksvall som under två år jobbat med att locka till sig hemvändare.

Annons

Läs mer: Näringslivsbolag i Hudiksvall ger exempel på vad de gör

Med ambassadörer som Emma Härdelin och André Myhrer ska Hudiksvall marknadsföras. Samtidigt avslutas projektet Till Hudiksvall som under två år jobbat med att locka till sig hemvändare och inflyttare.

– Jag tackade ja för att jag blev glad över att Hudiksvalls kommun vill ha en kulturarbetare som ansiktet utåt, säger sångerskan och folkmusikern Emma Härdelin.

Uppdraget som ambassadör är ett frivilligt, oavlönat åtagande som fem idrotts- och kulturpersonligheter tagit på sig på inbjudan av HNA.

Läs mer: HNA värvar vd från Voith

– Jag som person har inga problem med att tala mig varm för Hälsingebygden. Jag tror det är ett bra sätt att använda ambassadörer för att visa vad som finns i bygden, säger Emma Härdelin.

HNA ser ambassadörskonceptet som ett verktyg för att placera Hudiksvalls kommun på kartan. För projekt som Till Hudiksvall är syftet att locka kompetens till Hudiksvalls näringsliv. Med finansiering från bland annat Hudiksvalls sparbank och företagsutbildarna startades projektet Till Hudiksvall hösten 2013.

– Vi har sett att ett jobb sällan räcker som anledning för en person eller en familj att flytta hit. Vi måste ge en större bild av Hudiksvall och komplettera med livskvalitet, säger projektledare Anna Gustavsson på HNA.

Webbsidan Till Hudiksvall har 4500 besökare varav hälften finns i Gävleborg och en tredjedel i Stockholm. Kopplat till detta finns också ett samarbete med Sundsvall för att hitta jobb till medflyttare.

– Varför vill ni inte fortsätta det här projektet? Det finns ju potential och behov inom näringslivet att rekrytera kompetens, säger Jonas Holm (M).

Läs mer: HNA lanserar ny Hudiksajt

Frågan riktar han till kommunalrådet Mikael Löthstam (S) i samband med att Anna Gustavsson gör sin slutredovisning, för nu avvecklas projektet.

– Det är inte så att vi vill avveckla, men intresset bland företagen för medfinansiering är inte tillräckligt stort, säger Mikael Löthstam.

Han konstaterar samtidigt att i Sundsvall startas nu ett liknande projekt där upplägget i stora drag bygger på idéer som utvecklats i Hudiksvall.

Det ingår i HNA:s uppdrag att väcka intresse för Hudiksvalls näringsliv.

– Därför startade vi ett konkret och enkelt koncept som bygger på att nå fler människor genom att kända profiler representerar vår kommun, säger Lava Bastan på HNA.

Förhoppningen är att Hudiksvalls näringsliv i sin utåtriktade verksamhet ska vilja använda sig av ambassadörerna och deras budskap om sin hembygd.

– Vi ska inte underskatta den livskvalitet som faktiskt är orsaken till att vi trivs här, säger Lava Bastan.

Mer läsning

Annons