Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hudiksvall har blivit en bättre cykelkommun

Hudiksvall har gjort framsteg som cykelkommun, enligt en granskning från Cykelfrämjandet, men ligger fortfarande under genomsnittet bland de kommuner i ungefär samma storlek som har deltagit i undersökningen.

Annons

Hudiksvall får 23 poäng av 60 möjliga i årets kommungranskning, vilket är 6 poäng bättre än förra året, men fortfarande en bra bit under de 28,5 poäng som är genomsnittet bland de kommuner i undersökningen som har under 50 000 invånare.

– Det finns såklart många skäl till att vi inte ligger bättre till, men en viktig orsak tror jag är att vi helt enkelt inte har haft traditionen att cykla här, säger Johan Ringmar, energi- och klimatrådgivare på Hudiksvalls kommun.

Det finns omkring 1,8 meter cykelbana per invånare i Hudiksvall, vilket är lägre än snittet på 2,2 meter bland de granskade kommunerna. Hudiksvall lägger 190 kronor per invånare och år på cykelinfrastruktur och underhåll, vilket också är långt under snittet på 286 kronor. Kommunen har dock arbetat med att förbättra infrastrukturen under 2014, bland annat genom att bygga nya cykelställ intill busshållplatser. I en kategori i granskningen, uppföljning och mätning, får Hudiksvall inte en enda poäng, eftersom man inte har något systematiskt arbete med att mäta hur mycket eller var folk cyklar.

Det område i undersökningen där Hudiksvall har förbättrat sig mest från föregående år, från 0,5 poäng till 3 av 10 möjliga, är cykelpolitik. Bakgrunden är bland annat att kommunen har tagit med cykling som en aspekt i sina plandokument. Kommunen jobbar också med en långsiktig cykelplan som ska bli klar i år. Cykelfrämjandet ser även positivt på kommunens interna arbete med att uppmuntra cykling bland anställda. Bland annat finns både vanliga cyklar och elcyklar som personalen kan låna.

– Jag har provat att cykla på en låneelcykel bland annat till Näsviken och Iggesund och det gick bra, säger Johan Ringmar.

Han tycker dock att en av de viktigaste frågorna för Hudiksvalls kommun att jobba med är att få folk att cykla kortare sträckor i tätorten.

– Om alla resor som tar mindre än 15 minuter gjordes på cykel i stället för med bil skulle det betyda jättemycket för både miljö och hälsa, säger han.

Som exempel på hur kommunen kan jobba vidare med att öka cyklandet nämner han att etablera några cykelstråk inne i Hudiksvall där det är extra lätt att ta sig fram som cyklist.

Deltagandet i Cykelfrämjandets granskning är frivilligt och i år är 37 kommuner med. Av dem får Sala lägst betyg, 13 poäng, och Malmö högst, 54 poäng.

Mer läsning

Annons