Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hudiksvall är en flaskhals längs OKB - ett delat dubbelspår löser inte problemet

Trafikverket ser för många nackdelar med det privata förslaget från entreprenören Sigurd Melin. Framför allt riskerar ett enkelspår för persontåg att bli en flaskhals.

Annons

Läs även: Stationsnära läge blir allt hetare

Parallellt med kommunens och Trafikverkets utredningsarbete har Sigurd Melin drivit ett eget förslag, som även vunnit en hel del stöd hos allmänheten.

Det har under samrådstiden lyfts upp kritik mot att det förslaget inte har tagits med och utretts ordentligt. Bland annat länsstyrelsen anser ett delat spår bör utredas mer.

I Melins förslag skulle dubbelspåret säras genom Hudiksvall. Ett godsspår skulle strax efter Reffelmansviken fortsätta rakt fram i en tunnel i höjd Håstahöjden och persontågen skulle som i dag fortsätta in till stationen för att sedan svänga upp mot kyrkan och i tunneln ansluta till godsspåret igen.

Nu har Trafikverket tittat lite närmare på förslaget. Med en delad spårlösning riskerar Hudiksvall att bli en framtida flaskhals, enligt myndigheten.

Det är inte möten mellan godståg och snabbtåg som är det stora problemet, utan möten mellan snabbtåg, skriver Trafikverket.

– Risken är att persontrafiken blåser förbi Hudiksvall, säger Jan-Erik Jonsson (C).

Läs även: Alternativ dragning föreslås

Det finns, enligt Trafikverket, även andra nackdelar med Sigurd Melins förslag. Det handlar bland annat om högre underhållskostnader, en för snäv kurva och att ett tunnelbygge vid Jakobskyrkan ger svårförutsägbara, möjligen mycket allvarliga, negativa effekter på kyrkan.

Sigurd Melins drivkraft är att slippa bullriga godståg genom staden. Han ser inte att Trafikverket pekar på några avgörande problem med hans tunnelförslag. Ett dubbelspår kommer hur som helst att bli väldigt dyrt.

– Vad är värdet för att ha en bullerfri stad?

Han ser framför sig godståg som i hög fart kör igenom Hudiksvall. Risken med att persontåg kommer att passera utan att stanna, ser han som en lika stor risk även med ett sammanhållet dubbelspår, eftersom godstågen kommer att få den möjligheten.

Men om det nu är så att dubbelspåret måste hållas ihop, föreslår Sigurd Melin att en ny station byggs vid ABK-planen, att spåret för persontåg förbi dagens station slopas och att ett rent dubbelspår dras genom hans tänkta tunnel.

– Mitt förslag är en skonsammare lösning för Hudiksvall, säger han, och anser att den stationen fortfarande skulle vara ganska central.

Läs även: Dubbelspåret blir dyrare

Projektledaren Kenth Nilsson, Trafikverket, säger att de lagt ned mycket tid på Melins förslag. Visst går det att bygga tunnel och det finns många positiva effekter.

– Men det blir enorma kostnader som inte är samhällsekonomiskt försvarbart, säger Kenth Nilsson och förklarar att Trafikverket har räknat på andra tunnlar, till exempel i Stockholm, och där går det att motivera kostnaderna på ett helt annat sätt än i Hudiksvall.

Följ nyhetsflödet och få pushnotiser om viktiga händelser från ditt närområde. Ladda ner vår nya app här, till Iphone eller till Android!

Iphone: App Store

Android: Play Butik

Mer läsning