Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Holmen byter spår

/
  • Mikael Björkman, terminalchef och Christina Törnquist, är logistikdirektör vet att det finns mycket att vinna på godstrafiken.
  • Tåget Elwood hyrs in av ett privat bolag för att köra vagnarna på fabriksområdet.

Allt mer av kartongen från Iggesunds bruk fraktas på tåg i stället för via båt. Det ska spara både pengar och miljö.

Annons

Logistikcentret i norra änden av pappersbrukets område ser ut som en jättelik lada. Inuti den finns det gott om plats för både kartongrullar och tågvagnar.

– Vi har byggt om terminalen för 20 miljoner, fått större yta och rullsorterare, vilket betyder mycket mindre truckkilometer, beskriver Christina Törnquist som är logistikdirektör.

Terminalens chef heter Mikael Björkman och han intygar att sorteringen underlättat rejält.

– Jämför man med för ett år sedan är det mycket bättre både kvalitets- och hanteringsmässigt, säger han.

Christina Törnquist beskriver att de behöver två ben att stå på och just nu är det järnväg som ökar. Frakt på räls har många fördelar utöver den ekonomiska.

– Vi får ökad flexibilitet, vi kan frakta mindre volymer och öka servicegraden. Vi vill komma längre ner till kunderna och slippa långtradartransporter.

Enligt Christina Törnquist kommer Holmen att spara motsvarande 30 varv runt jorden i långtradartransporter.

– Målet för oss är att frakta 100 000 ton, vi skickar 80 000 ton nu, säger Christina Törnquist.

En av fördelarna med ett eget tågbolag är att bolaget kan ha en egen tidtabell.

– Det finns fortfarande plats för godstrafik på järnvägen, summerar Christina Törnquist som också vill trimma systemet ytterligare för att minska tiden från lagd order tills kartongen är framme hos kunden

Mer läsning

Annons