Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hårdare tag i skolan föreslås

/
  • Elisabeth Swedman, ordförande i lärarförbundet i Hudiksvall tror inte på straff.          Foto: ulf borin/arkiv

Hårdare tag i skolan kan bli verklighet när en ny skollag läggs fram till sommaren. Avstängning från skolan är ett av straffen.

Annons

– Vi har ju förstått att Jan Björklund är pigg på straff, men jag tror inte att straff gör en människa bättre, säger Elisabeth Swedman, ordförande i lärarförbundet i Hudiksvall.

Björklund är missnöjd med den tidigare lag som regeringen införde vid maktskiftet 2006. Han vill införa nya åtgärder som kvarsittning på skolan och avstängning av elever redan i grundskolan.

–  Det ska råda ordning och reda i skolan, säger Jan Björklund till Svd.

disciplinära insatser är att elever redan i grundskolan ska kunna få en skriftlig varning.

Vid upprepade varningar ska rektorn ha en möjlighet att utdela en anmärkning mot eleven. Skolungdomar kommer även kunna stängas av, men enbart två gånger per termin och max en vecka per gång.

även ett annat straff som kan kombineras med dagens kvarsittning. Det går under namnet ”försittning”. Det kommer att innebära att eleven går en timme extra i skolan, före ordinarie lektionstid. Skolan ska även kunna erbjuda kompensation för missad undervisning.

Elisabeth Swedman ställer sig kritisk till regeringens utredning.

– Vi är lite osäkra vad utredningen innebär, men den har fått mycket stryk från de som sköter remissen, säger hon.

tror inte att en elev som hotar andra elever plötsligt blir ett uppkommet problem som snabbt måste åtgärdas, utan skälen till problematiken är djupare än så.

– Hög frånvaro är en varning om att det beror på något annat. De elever som inte sköter skolan har problem med något annat och då gäller det att kolla upp det problemet istället. Jag tror man bör vara försiktig att dela ut straff för att kunna komma åt ett oönskat beteende. Skolan är ju inte ett behandlingshem utan en pedagogisk institution, säger hon.

Elisabeth Swedman anser också att om elever inte arbetar på lektioner så är det mer ett tecken på underbemanning än något annat. Hon tror på lösningen god kommunikation mellan lärare och elever för att komma till rätta med problemen.

skolan, Ulla Bohjort är också kritisk till de nya riktlinjerna och tror också på bra kommunikation istället.

–  Jag vet inte om man löser så mycket med disciplinära åtgärder. Jag tycker att de borde vara undantagsfall och har svårt att se om det kan vara till förbättring. Det som alltid fungerar är god kommunikation och att man visar respekt för eleven, säger hon.

Mer läsning

Annons