Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hälsingland Turism söker finansiering

Hälsingland Turism ansöker om 1,2 miljoner kronor från Hudiksvalls kommun, fördelat på tre år. Syftet är att fortsätta arbetet med att marknadsföra varumärket Hälsingland på internet.

– Vi är en del av kommunernas turistsatsning, säger Göran Sjöstedt, ordförande i Hälsingland Turism.

Annons

Hälsinglands Turism ansöker om fortsatt finansiering från samtliga hälsingekommuner för att marknadsföra Hälsingland de närmaste tre åren.

– Vi har finansiering till och med det här året, och nu behöver vi pengar för kommande treårsperiod, säger Göran Sjöstedt.

Hälsingland Turism startades 2006 med tanken att Hälsinglands kommuner och turismnäring ska marknadsföra Hälsingland som ett gemensamt varumärke och fokusera på affärsutveckling för att få tillväxt. Hälsingland Turism ägs av 200 företag, och har indirekt 800 ägare genom olika avknoppningseffekter.

Under de senaste åren har Hälsingland Turism förstärkt sin organisation och arbetat intensivt med att marknadsföra Hälsingland, i första hand på webben.

– Över 80 procent av besökarna planerar sin semester med hjälp av webben, säger Göran Sjöstedt.

Hälsingland Turism ansöker nu om drygt 1,2 miljoner från Hudiksvalls kommun, fördelat på tre år till och ned 2015. Totalt ansöker man om 4,5 miljoner från kommunerna i Hälsingland under den närmaste treårsperioden.

Mer läsning

Annons