Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hälsingland turism får uppbackning

/
  • Ordförande i Hälsingland Turism, Göran Sjöstedt, och Maria Owén, verksamhetsansvarig vid Hälsingland Turism, tror på en nyckelroll för föreningen.

Att Hälsingland Turism lever vidare tycks stå klart, åtminstone för nyckelpersonerna i organisationen.

Annons

Ordförande i Hälsingland Turism, Göran Sjöstedt, konstaterar att det finns ett brett stöd bland hälsingekommunerna.

– Alla intressenter i alla ändar av Hälsingland var överens om att Hälsingland Turism skulle ha en roll i exitmodellen, summerar han intrycken som rapporten gav efter presentationen.

– Det man kan se av rapporten är att även om man är en DMO så vill man ha kvar Hälsingland Turism, men man vet inte hur det ska finansieras. Men man vet att den har en uppgift att fylla, säger Maria Owén, verksamhetsansvarig.

Hon pekar på exemplet Barnens Hälsingland, där företag inom besöksnäringen i fem kommuner samarbetat under ett tema för att bredda utbudet för barnfamiljer som besöker landskapet.

Läs mer: Turistmålen nådde nya rekord.

– Det är ett typexempel på hur Hälsingland Turism kan fylla en uppgift. Här kan vi hjälpa till när företagarna vill träffa kollegor och ha utbyte av varandra, förklarar hon.

De pekar båda på vikten av att samarbeta, både inom landskapet, länet och mellan län.

– Det blir alldeles för sårbart om man inte samarbetar, tycker Maria Owén.

Förstudien finns att läsa här.

Fotnot: DMO är en förkortning av Destinations Marketing Organisation. DMO:erna har till huvuduppgift att locka besökare till området genom olika marknadsföringsinsatser.

Mer läsning

Annons