Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Grunden läggs för nya sodapannan

/
  • Det gäller att inte snava i rutmönstret.
  • Christer Eriksson från Iggesund lägger armeringsjärn ihop med Ingemar Sjödin från Bollnäs.
  • Den nya sodapannan placeras söder om de två gamla, som syns här i bakgrunden. Till vänster kommer den nya turbinhallen att ligga. På ena sidan av sodapannan byggs driftcentralen och på den andra anläggningarna för elfilter och rökgasfläktar.

Ett två år långt byggprojekt, förmodligen Sveriges största just nu sett till antal involverade kronor, har precis startat på Iggesunds Bruk. Förberedelser pågår inför gjutningen av plattan där den nya sodapannan ska ställas och än så länge går allt som på räls.

Annons

2,3 satsade miljarder gör att Iggesunds Bruks nya sodapanna, med turbin och alla andra nödvändiga sidoinvesteringar, nog är det största projektet just nu i Sverige. Det praktiska arbetet är i gång sedan drygt två månader tillbaka och Bo Skogqvist, anläggningsingenjör och huvudansvarig för projektet i sin helhet, har i mer än två år lett förprojekteringen. Det är nu allt hårt och noggrant jobb i det stadiet betalar sig.

- Allt har gått fantastiskt bra hittills, klockrent faktiskt, säger Lennart Olsson, processingenjör och processansvarig för SP5, som den nya sodapannan heter.

I slutet av maj började man schakta ur på det ställe där sodapannan ska stå och arbetet har nu fortsatt med att formsätta och armera inför gjutningen av bottenplattan under sodapannan. Plattan mäter 35x35 meter och blir två meter tjock då 2 000 kubikmeter betong kommit på plats.

Gjutningen planeras till andra halvan av september och det måste planeras in i minsta detalj för att allt ska klaffa.

- Plattan ska gjutas på 24 timmar och inget får gå snett så att betongen börjar brinna, säger Bo Skogqvist.

För att klara detta anlitas två mobila betongstationer på plats i Iggesund och dessutom körs betong i skytteltrafik mellan Iggesunds Bruk och betongstationen i Hudiksvall. För att klara tidsschemat måste man köra en bil i kvarten under hela det dygn som gjutningen pågår. Man har förstås en reservplan i form av en tredje betongstation på plats i Iggesund, den tas i bruk ifall det till exempel skulle ske en trafikolycka på E4, eller något annat oförutsett.

Den nya pannan börjar monteras den 7 februari och blir större än de två som ersätts, därmed säkras en framtida produktionsökning. Dessutom blir den mer miljövänlig med lägre utsläppsgrad och i kombination med en ny, kraftfullare turbin kommer den också att kunna generera mer energi.

Mer läsning

Annons