Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fyra sätt att ta sig förbi Hudiksvall

/
  • Det första alternativet är nytt dubbelspår väster om tätorten längs nya E4. Då behövs en ny järnvägsstation väster om staden, troligtvis vid riksväg 84.
  • Det andra alternativet är ett kombinationsalternativ med ett enkelspår väster om Hudiksvall och ett enkelspår som följer dagens spår genom Hudiksvall.
  • Det tredje och fjärde alternativet är att tågen går genom staden i tunnel.
  • Vid järnvägsstationen har kommunen byggt upp ett nytt resecentrum för bussar.

Det finns fyra sätt att dra Ostkustbanans dubbelspår förbi Hudiksvall. Tunnel under staden skulle ta fem år att bygga.

Annons

Den snabbt växande tågtrafiken trycker på för ett dubbelspår. Trafikverket är nu klart med en förstudie, som ska presenteras vid ett möte i Hudiksvalls Folkets hus 18 maj. De konstaterar att fler mötesstationer längs enkelspåret inte ger någon effekt . Redan nu ligger trafiknivån på en nivå vad ett enkelspår kan klara.

Trafikverkets slutsats är att det krävs dubbelspår på hela sträckan mellan Gävle och Sundsvall.

Trafikverket har räknat fram fyra olika alternativ hur ett dubbelspår kan dras förbi Hudiksvall.

Från Enånger och norrut till Hudiksvall finns två alternativ. Den västliga följer nya E4 norrut förbi Nianån, över Delångersån och når dalgången söder om Hudiksvall väster om Vidbolångsjön. Då behövs en ny järnvägsstation i Enånger för regionaltågen.

Det östliga alternativet dras norr om Njutånger, genom Långviksberget och till södra Iggesund och följer sen nuvarande järnväg förbi Idenor. Då behålls stationen i Iggesund.

Norr om Långsjön och genom Nordanstig finns det också flera alternativa dragningar för dubbelspår i förstudien.

Ett alternativ går öster om Harsjön längs nuvarande järnvägssträckning. Det andra alternativet är väster om Harsjön och följer vägkorridoren för en ny E4-sträckning.

Genom Jättendal finns det liknande dubbla alternativ. Antingen följer man dagens järnväg eller så dras dubbelspåret längs vägkorridor för ny E4 väster om odlingslandskapet.

I Gnarp finns endast ett förslag för dubbelspårsdragning och det är öster om E4. Nordanstig behöver ny station för regionaltåg. Kommunen får prioritera alternativen Jättendal, Harmånger och Gnarp.

Mer läsning

Annons