Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Försäljningen av nya bilar ökar – därför väljer hälsingarna att köpa nytt

/
  • Matilda Forslin-Jonsson från Hudiksvall har just köpt ny bil med plats för både hundar och barn.
  • Matilda Forslin-Jonsson köpte till slut en fabriksny dieselbil. En av fördelarna med det var bland annat att den som miljöbil är skattebefirad under fem år.

Försäljningen av nya bilar ökar såväl i Sverige som i alla hälsingekommuner. 2015 registrerades 345 000 nya bilar i landet, den högsta någonsin i Sverige, och 2016 spås till och med kunna sätta nytt rekord. Vi har träffat bilägare som just köpt nytt och pratat med branschen om varför siffrorna går upp.

Annons

Varför köper allt fler svenskar fler en splitter ny bil? Svaren verkar vara två; privatleasingen och att befolkningen ökar.

Statistikexperten har svaret:

– Befolkningen ökar i Sverige. Flyktingar som börjat jobba kan snart köpa en bil, kanske inte en ny, men en begagnad. Då blir det brist på begagnade bilar och priserna på dem går upp. Det kan i sig locka folk till att sälja den och i stället köpa en ny bil, säger Mats Mattsson, statistiker på Bil Sweden.

Matilda Forslin-Jonsson från Hudiksvall är en av Hälsinglands nybilsköpare. Hon åkte runt till bilförsäljare i en vecka, men det var inte bara bilarna det hängde på utan även bemötandet.

– Jag provade en massa bilar. Men det handlar lite om försäljarna också. Jag fick flera dumma kommentarer och träffade flera bilförsäljare som inte verkade ta mig på allvar. När jag kom in som ensam tjej var det vissa säljare som inte ens kom fram. När sa att jag skulle köpa en bil var det som att de inte trodde på mig, säger hon.

Men Stefan Hedström i Hudiksvall på Bil AB Anders Hedström var ett av undantagen tycker Matilda, han hade ett sätt att förklara saker, som bland annat hur månadskostnaderna skulle se ut, som föll Matilda Forslin-Jonsson i smaken.

– Han förklarade saker på min nivå. Jag ville ha en säker bil där barn kan åka, och en där jag får plats med hundar.

Matilda Forslin-Jonsson ville ha en bil som bara funkar. Tidigare hade hon haft en begagnad bil men när den slutade fungera stod valet mellan att köpa en annan begagnad bil, eller en helt ny.

– Om jag ville ha en bil som var ungefär tre år gammal blev det nästan lika stor månadskostnad att köpa en ny bil, eftersom nya bilar har förmåner. Till exempel är min dieselbil, som jag till slut köpte, skattefri i fem år eftersom det är en miljöbil, säger Matilda Forslin-Jonsson.

Bil Sweden gav oss siffrorna på hur mycket försäljningen av nya bilar ökar. Men eftersom de har mycket data inom området frågade vi efter mer statistik. Det visade sig att antalet bilar per 1 000 invånare skiljer sig i Hälsingland, kanske beroende på hur nära folk har till tåg och andra kommunikationer. Nordanstig och Ovanåker har flest bilar per invånare, kanske beror det på att många i de kommunerna har långt till tågstationer. I Nordanstig finns 606 bilar per 1 000 invånare, jämfört med 523 i länet och 475 i hela riket.

Det är gästrikekommunerna som drar upp siffrorna för nybilsförsäljningen i länet, då ingen av Hälsingekommunerna kommer upp i genomsnittet i Gävleborg, som ligger på 17 procent. I Sandvikens kommun har försäljningen ökat med 35 procent, tätt följd av Hofors och Ockelbo på 28 procent vardera.

De tre kommuner som registrerade lägst antal nya bilar förra året var Bollnäs (7,88), Söderhamn (8,65) och Nordanstig (9,76). Ljusdal och Hudiksvall ligger på ungefär samma procentuella ökning med 13,03 respektive 13,10. Den kommun där försäljningen av nya bilar ökat allra mest i Hälsingland är Ovanåker. Här såldes 14 procent fler bilar 2015 än året innan. I Ovanåkers kommun finns inga stora återförsäljare av nya bilar, så många kunder letar sig till Bollnäs. Magnus Kvick är säljare på Ottos Bil i Bollnäs, och håller med om statistiken.

– 2015 var ett kanonår. Det är svårt att säga exakt hur mycket det ökar, men visst har vi många som kommer från Ovanåker. Det är mer folk därifrån. För oss är det här ett arbete som har pågått i flera år och vi försöker visar upp oss på lite olika sätt. Vi kanske åker till en elfirma och ställer upp ett par bilar en eftermiddag, och visar vad vi har för grejer, säger Magnus Kvick.

Mer läsning