Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Forsablått blir en historia om kvinnorna och invandrarna som tjänade mer

Först och främst är det en berättelse om kvinnorna under en industriepok. Men det handlar också om människor som invandrade och satte prägel på bygden. Och om en industrilokal där maskinerna fortfarande dunkar men som ska bli teatersalong berättar scenograf Sophie Knapp.

Annons

Läs mer: Sophie ger form åt andras världar

Forsablått är den andra föreställningen av tre som Cia Olsson och Ulrika Beijer sätter upp inom projektet Scenkonst Hudiksvall. Den första hette 1721 och utspelade sig det året när ryska styrkor lade till i Hudiksvall och brände staden till ruiner.

Läs mer: 1721 - Se bildspelet från sista föreställningen

Del tre som heter "Ett bloss i natten" ska sättas upp om två år kommer att handla om de 121 baltiska flyktingar som hittades drivande på Bottenhavet 1945 och fördes till Hudiksvall.

Nu inleds arbetet med del två som utspelas i Holma Helsinglands lokaler i Forsa och berättelsen handlar om människorna som jobbade med linspinneri. Det var framför allt kvinnor som jobbade på linspinneriet och föreställningen ska spegla deras tillvaro.

– Jag såg en bild på kvinnor som jobbade här och jag kunde genast höra deras berättelser, säger regissör och manusförfattare Cia Olsson.

Läs mer: Vad är sant i 1721 och vad är dikt

Linspinneriet byggdes upp med hjälp av kunniga kvinnor och män som hämtades hit från Böhmen och Irland i första hand. De var katoliker och det byggdes ett katolskt kapell åt dem.

– Vi hade ingen aning om att de ämnen som vi valt ut skulle bli så aktuella, säger Cia Olsson.

Projektet finansieras delvis av Allmänna arvsfonden med 4 miljoner kronor och om föreställningen 1721 var storslagen i sin utformning i Glysishallen så blir Forsablått betydligt intimare.

Produktionsteamet har haft sin första samling på Holma Helsingland där en av fabrikssalarna ska bli teatersalong under maj nästa år.

– I ishallen skapade jag en teatersalong, men här finns det så mycket som jag vill ha med i teaterföreställningen, säger scenograf Sophie Knapp, Hudiksvall.

Det blir Kristoffer Sundman, Hudiksvall, som ska skriva musiken till föreställningen och han inspireras av spinneriets maskiner. I bakgrunden hörs ett ljud, dunk-dunk, dunk, dunk-dunk, dunk som påminner om We will rock you som ofta spelas på hockeymatcher för att få i gång publiken.

– Maskinerna här har rytmer och det vill jag använda mig av i musiken, säger Kristoffer Sundman.

Föreställningen kommer att behöva 35-40 skådespelare, vilket kan jämföras med sextio skådespelare i 1721. Så här långt är det klart att Ingela Söderlund och Östen Eriksson kommer att ingå i ensemblen.

– Vi hade en fantastisk ensemble i 1721 och många av dem vill gärna vara med här, men det är inte klart hur det blir än, säger producent Ulrika Beijer.

Läs också: Recession av en musikalisk historielektion

Mer läsning