Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fokus på nykterhet

/
  • Björn Magnusson och Jonas Sirberg på Kustbevakningen arbetar i helgen bland annat med nykterhetskontroller av skoterförare.

Under vintern byter Kustbevakningen båtar mot skotrar. När sportlovet närmar sig ligger fokus på att bland annat kontrollera nykterheten hos skoterförarna.

Annons

Vintertid bedriver Kustbevakningen i Hudiksvall mycket av sin verksamhet med hjälp av bil och snöskoter.

– Skotrarna använder vi bland annat för att kontrollera nykterheten på skoterförarna och för naturvårdsövervakning, säger Jonas Sirberg, kustbevakningsassistent i Hudiksvall.

Det milda vädret den senaste tiden har gjort att mycket snö har töat bort. Men lagom till att sportlovet börjar räknar ändå Kustbevakningen med att det kommer bli en hel del skoteråkare som ger sig ut längs med lederna. En av Kustbevakningens uppgifter under vintern är att kontrollera nykterheten hos skoterförarna.

– Vårt område är de skoterleder som går längs med kusten. På flera ställen går lederna ned på isen. Vi försöker vara där det är mest trafik, man lär sig vilka områden det är efter ett par år, säger Jonas Sirberg.

Kustbevakningen i Gävleborg har två skotrar att tillgå. De täcker ett område från Gävleområdet ända upp till Sundsvall. Ibland hjälps personal från de olika stationerna åt vid till exempel nykterhetskontroller.

Kustbevakningen har rätt att stoppa skoterförare och be dem att lämna ett utandningsprov. Visar provet positivt måste föraren antingen följa med till Kustbevakningens buss eller till stationen för att blåsa i ett annat instrument för att bekräfta det första utandningsprovet och för att få det exakta provresultatet. Om en skoterförare har mer än 0.2 promille alkohol vid provtagning kan förare fällas för rattonykterhet. Gränsen för att föraren kan förlora körkortet går vid 0,5 promille.

– Vi upplever att många har kunskap om vilka regler som gäller för skoterförare, men att man ibland struntar i det och kör ändå, säger Jonas Sirberg.

Mer läsning

Annons