Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fogden vill tappa kunder

/

Allt fler blir kunder hos Kronofogden. Nu startar myndigheten ett nytt försök att bli av med kunderna – och hålla dem borta

Hudiksvall och Mora deltar i ett försök där dialog med förstagångskunder är modellen.

Annons

– Vi vill inte ha tillbaka våra kunder, kan tyckas som en dålig affärsidé men det är vårt mål, säger Jan Westerberg

Förra året hamnade 70 000 personer hos Kronofogden för första gången. Den siffran ökar.

Projektet "Proaktiv telefon dialog" startar den 31 augusti och går ut på att handläggare ringer upp förstagångsgäldenärer, det vill säga de som hamnat hos Kronofogden för första gången. Handläggaren pratar om skulden och varför den uppkom. Sedan hjälper handläggaren till med råd.

Parallellt med de slumpvis utvalda förstagångsgäldenärerna som ska få föra dialog, kommer projektet att följa en annan testgrupp. Den får brev med information och datum när skulden ska vara betald. De båda grupperna ska sedan jämföras.

– Jag hoppas att försöket att föra dialog ger bra resultat och att testpersonerna upplever att de har fått stöd och hjälp, säger Jan Westerberg.

 

Mer läsning

Annons