Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fler högtalare är en vinnande modell

/
  • Elever som sitter längst bak i klassrummet kan ha svårare att uppfatta vad som sägs när det handlar om hörförståelse på engelska.
  • Elever som sitter längst bak i klassrummet kan ha svårare att uppfatta vad som sägs.
  • Eleverna i Marie Jonssons klasser byter platser ett par gånger under varje termin.
  • Marie Jonsson arbetar som lärare i engelska, svenska och spanska. Här hjälper hon Milliam Rüssel i 8 c.

Var man sitter i klassrummet kan ha en avgörande betydelse för hur bra en elev lyckas under ett hörförståelseprov i engelska.
Ett sätt att göra det enklare och mer rättvist används redan på Östra skolan i Hudiksvall.

Annons

När det är dags för de nationella hörförståelseproven i engelska görs dessa i lektionssalar som har högtalare bak i klassrummet.

Läs mer: Plats i klassrum påverkar resultat

– Det ultimata hade kanske annars varit att vi hade hörlurar till alla eleverna så att förutsättningarna blev exakt samma för dem, säger Marie Jonsson.

Doktorand om buller: Därför presterar eleverna längst bak i klassen sämre

På Östra skolan är det pedagogerna som bestämmer vem som ska sitta var i klassrummen. Dessutom ser lärarna till att eleverna under en termin vid flera tillfällen byter platser.

– Att elever som sitter längst bak skulle få sämre resultat i hörförståelseproven är inget jag reflekterat över. Jag hoppas och tror att modellen med högtalare på olika ställen i klassrummen underlättar för alla, säger Marie Jonsson.

Läs mer: Rektorer måste ha bättre koll

Väl fungerande ljudsystem är tillsammans med arbete för att minska buller och oljud ett annat sätt som kan göra det lättare för eleverna.

– Jag hoppas och tror att det fungerar som det ska på vår skola. Tiden då man som lärare satt och ledde undervisningen längst fram vid sin kateder är sedan länge borta, säger Marie Jonsson.

I stället försöker hon röra sig så mycket som möjligt i klassrummet.

– När vi har någon övning där det gäller att lyssna försöker jag dessutom gå bak i klassrummet för att se att ljudet verkligen når fram, säger hon.

Östra skolans rektor Sten Bodin tycker resultatet forskarna kommit fram till är intressant.

– Jag har inte funderat över att platsen en elev har i klassrummet skulle ha någon betydelse. Det är inget vi har analyserat tidigare.

Läs också: Nytt problem i skolorna

Söderhamn: Bra miljö med bullerdämpning

Hudiksvall: Fler högtalare är en vinnande modell

Edsbyn: Ljudisolering skapar studiero på Rotebergsskolan

Ljusdal: Musikrummet vägg i vägg med klassrummet

Mer läsning

Annons