Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Ett betyg är ingen garanti för något"

/
  • Susanna Elfstrand Mika och Margareta Poole på Björkbergsskolan är två av de lärare som snart ska sätta betyg för första gången. De är väl förberedda efter föreläsningar och diskussioner under året. Men det är samtidigt lite pirrigt, säger de.– Det är ju helt nytt, säger Margareta Poole.

I år står grundskollärarna redo att för första gången sätta betyg på elever i årskurs 6.

Men betygen är inte ett sätt att få fler elever att nå målen, tror Elisabeth Swedman från Lärarförbundet:

– Om man bedömer eleverna för tidigt finns en risk att man tar viljan att lära ifrån dem.

Annons

Tidigare betygsättning är en del av den senaste skolreformen. Från att de första betygen sattes i årskurs åtta ska eleverna hädanefter få terminsbetyg, på en skala A–F, med början i årskurs 6. Det finns både för- och nackdelar med detta, enligt Elisabeth Swedman, ordförande i Lärarförbundets avdelning i Hudiksvall. Men enligt henne riskerar nackdelarna att väga över – speciellt för de elever som inte lyckas så bra i skolan.

– Barn tenderar att sätta ett likhetstecken mellan deras person och deras prestation. De kan ha svårt att skilja på person och sak, säger hon.

För elever som klarar sig bra i skolan kan betyget bli en bekräftelse på det, medan man riskerar att tappa de elever som presterar sämre, enligt Elisabeth Swedman.

– Man måste komma ihåg att det är en process i lärandet. Vissa blir klara senare. Skolans främsta mål är att få barnen att vilja lära, säger hon.

Eleverna i årskurs 6 har tidigare fått omdömen om hur väl de klarar målen, och Elisabeth Swedman tror inte att olika betygssteg tillför något till denna bedömning. Det viktiga är att eleverna når målen, förklarar hon.

– Betyg är inte ett universalmedel. Ett betyg gör inte saken bättre och är ingen garanti för något. Bedömningen kan man ha i omdömena, men betygen blir mer en dom.

Mer läsning

Annons