Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett år med tekniska fel

Hål i gatan, fel på avloppet eller trasig gatubelysning?

I ett års tid har Hudiksvallsborna anmält fel till kommunens tekniska kundtjänst.

– Helst vill vi inte få några samtal alls och att allt fungerar, säger Sofie Weijosdotter Pettersson, kundtjänstansvarig.

Annons

Sedan hösten 2008 har kommuninvånarna haft möjlighet att vända sig till ett och samma ställe för att anmäla fel på kommunens anläggningar. Oavsett om det gäller fastigheter, trafik, parker, sophämtning eller problem med motionsspår.

Den 1 september 2008 lanserades tjänsten på bred front, efter att det under förra sommaren testats internt. Ett år senare är det allt fler som utnyttjar kundtjänsten och varje vecka tas upp till 170 samtal emot.

– Arbetsledarna och vaktmästarna är väldigt nöjda. Det blir inte lika högt tryck på deras telefoner och de får bättre arbetsro, säger Sofie Weijosdotter Pettersson.

Utöver att fungera som en sambandscentral för kommunens tekniska förvaltning ger tjänsten också möjlighet att föra statistik.

– Vi kan till exempel se om det är någon byggnad som ofta har elektriska fel och därmed undersöka vad det kan bero på lite närmare.

Under det första året tog den tekniska kundtjänsten emot 3 817 ärenden. Den vanligaste felrapporteringen rör trasiga parkeringsautomater.

Mer läsning

Annons