Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elräkningar skapar problem

/

Rapporter om att fler svenskar får sin el avstängd på grund av uteblivning betalning ökar. Något som bekräftas av socialförvaltningen i Hudiksvall.

Annons

Under årets första fyra månader ökade antalet avstängningar för elbolaget Jämtkrafts kunder i Östersund med 30 procent, enligt Östersundsposten.

På Fortum har de inte märkt någon kraftig ökning av antalet kunder som har svårigheter att betala elräkningen. Men företagets presschef, Agneta Molinder, utesluter inte att problemet existerar.

– Mängden kanske inte har ökat, däremot kan antalet ärenden som går längre ha gjort det, säger hon.

Hon är emellertid noga med att påpeka att kunderna ska höra av sig i god tid till företaget om de har ett tillfälligt problem att betala en räkning.

– Har kunden inga övriga betalningsanmälningar kan vi skjuta på förfallodatumet eller lägga upp en avbetalningsplan.

När en elräkning förfallit brukar elbolaget skicka ut en påminnelse. Om inte räkningen betalas efter påminnelsen vidarebefordras ärendet till inkasso. Uteblir ändå betalningen får kunden ett besked om att elen kommer att stängas av.

Mer läsning

Annons