Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elkunder har fått grannens räkning

/
  • Fortum har blandat ihop anläggningsnumren när de nya elmätarna installerats. Resultatet har blivit att kunden fått fel elräkning.

En Fortumkund på Domaregatan Hudiksvall klagade när elräkningen blev orimligt hög. Det visade sig att det var grannens. Elmätarna har förväxlats. Samma sak har hänt för Bostadsrättsföreningen Västertull, som fortfarande väntar på en lösning.

Annons

Felet på Domaregatan uppstod när de nya elmätarna installerades. Elmätaren till kundens lägenhet mäter grannens elförbrukning, och kunden har fått betala någon annans el hela tiden.

Det är ännu inte klarlagt hur många kunder i huset som har drabbats, tekniker har varit på plats under tisdagen och det kommer att inledas en undersökning för att få klarhet i hur många kunder som berörs.

– Det här är ett ovanligt fel, men det har hänt att det har registrerats in fel, särskilt i början av arbetet. Sedan har vi infört en särskild spärr för att minimera risken, säger Anna Lidberg, informationsansvarig på Fortum.

Men i Hudiksvall har felet uppträtt på flera ställen. I Bostadsrättföreningen Västertull, i kvarteret Färgaren har installatören förväxlat ett tiotal elmätare i det ena huset. Problemet har varit känt länge, och sedan i somras har Fortum arbetat på problemet.

De senaste uppgifterna bostadsrättsföreningen har fått är att datasystemen måste backas för att få ordning på hur elräkningarna egentligen ska se ut.

– Det är beklagligt att kunderna ska behöva vänta så länge, och det är bara att be så mycket om ursäkt, säger Anna Lidberg, informationsansvarig på Fortum.

Hon säger att Fortum är de som har det fulla ansvaret för vad som hänt.

– Det är vår kund och vårt ansvar, det viktigaste är att kunden hålls skadeslös.

Det betyder att om kunden har betalat för mycket pengar så kommer den att få tillbaka mellanskillnaden. Den kund som däremot har betalat in för lite behöver inte betala mer.

Totalt har Fortum bytt 64000 elmätare runt om i Hälsingland. Felen upptäcks lättast genom att jämföra fakturans anläggningsnummer med elmätarens. Stämmer inte siffrorna är det problem. Ett test är att stänga huvudströmbrytaren som tillhör lägenhetens anläggning. Lyser lamporna och det släcks i en annan lägenhet, då kan man konstatera att det är fel.

Mer läsning

Annons