Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Det går knappt att göra någon vinst"

/
  • En handfull personer kom till dialogträffen om LOV, där LOV-samordnare Linda de Beau och Verksamhetschef för handläggareheten, Anna-Carin Keisu, informerade.

Hudiksvalls kommun öppnade för privata aktörer inom hemtjänsten för tre månader sedan.

Hittills har ingen nappat.

– Vi var på tills vi förstod att kunderna inte får valfrihet, säger Anna Ytell, verksamhetschef på Hushållsfixarna.

Annons

Sedan första september har det varit möjligt för privata företag att utföra hemtjänst i Hudiksvalls kommun. Detta efter att kommunfullmäktige beslutat att införa lagen om valfrihetssystem (LOV). Men det har gått trögt att hitta intresserade – hittills har ingen lämnat in en ansökan. Vad det beror på har kommunen inget svar på i dag, men enligt LOV-samordnaren Linda de Beau har det inte gått särskilt lång tid än.

– Det är inget unikt för Hudiksvall, även i andra kommuner har det tagit några månader innan första ansökan kom, säger hon.

På torsdagskvällen anordnade kommunen ett möte för att informera företagare om LOV. Anna Ytell från Hushållsfixarna gick på ett liknande möte i fjol, men kände att hemtjänsten inte var ett alternativ för hennes företag. Hon tyckte inte att kunderna fick någon valfrihet – trots att det är ett av syftena med LOV.

– Vi tänkte nej på en gång när vi såg hur styrda vi och pensionärerna skulle bli av kommunen, säger hon.

Att kunna välja vem som utför hemtjänsten är inte valfrihet om man inte också får välja vad man vill ha hjälp med, förklarar hon. En av hennes kunder som tidigare hade hemtjänst i kommunens regi ville få hjälp med att köpa kvällstidningen, men det ska personalen ha sagt att de inte fick göra.

– Kunder vi tar över är ofta besvikna över att det är så stelt, säger hon.

Linda de Beau säger att enligt Socialtjänstlagen ska en biståndshandläggare besluta om vilken hjälp man har rätt till. Valfrihetssystemet innebär att den enskilde själv kan välja vem som ska utföra hjälpen och att man kan byta utförare om man inte tycker att den håller den kvalitet som utlovats. Man kan alltså inte själv bestämma vad man får hjälp med, men däremot hur momenten utförs.

– Vad det gäller hur insatsen skall utföras har den enskilde rätt till inflytande via sin genomförandeplan, säger hon.

Företagaren Anna Ytell ser inte att det finns någon vinstmarginal. Att hålla med bilar, åka till och från kunden och att bygga upp den administration som krävs kostar helt enkelt för mycket för den ersättning som ges.

– Det går knappt att göra någon vinst, säger hon.

Mer läsning

Annons