Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De vill kunna åka buss hem till Maln

/
  • Bara på det nybyggda området på Malhedsvägen bor det nyinflyttade familjer med runt 40 barn. Utan busstrafik körs bilar ständigt fram och tillbaka, till och från skolan och olika aktiviteter.
  • Tilda Larsdotter cyklar till och från skolan varje dag, omkring fyra kilometer tur och retur.

Trots att Maln numera klassas som tätort går det under vinterhalvåret inte en enda busstur ut dit. Och nästan inget av de 40 barn som bor bara på Rosie Gradins gata har rätt till skolskjuts.

Annons

- Det går inga bussar alls ut hit nu när sommaren är över, trots att vi räknas som ett tätbebyggt område. Kommunen har sålt tomter och planerar att sälja fler, men tar sedan inte ansvar för oss som bor här, säger Rosie Gradin som bor på det nybyggda området på Malhedsvägen.

Bara på hennes gata bor det nyinflyttade familjer med runt 40 barn, från nyfödda till högstadieåldern. Och efter en snabb överslagsräkning kommer hon fram till att det måste finnas åtminstone 15–20 barn på gatan nedanför.

Som det är nu körs det otroligt flitigt fram och tillbaka till Maln, till och från skolan och alla aktiviteter, berättar Rosie Gradin.

- Det kan aldrig vara bra miljömässigt.

Egentligen hör Malnbarnen till Björkbergs skola, men de flesta barnen i Rosies område går på Skolbyn och har därför inte rätt till skolskjuts.

För Tilda Larsdotter, som går i årskurs tre, finns inget annat alternativ än att cykla till och från skolan varje dag. Det är två kilometer enkel väg och i samband med att det blir mörkare och kallare ute, blir turerna allt besvärligare.

– Det känns lite jobbigt, särskilt när det regnar. Då är det väldigt jobbigt faktiskt, berättar hon.

Cykelvägen är inte tillräckligt upplyst och när vintern kommer vill hon inte behöva gå hela vägen till och från skolan.

– Jag kräver att det kommer en buss hit också, säger hon.

Men enligt Andreas Eriksson, trafikplanerare på X-trafik, ser det ut som att både Tilda Larsdotter och de andra Malnborna blir tvungna att vänta.

– På lång sikt är jag övertygad om att vi får till busstrafik till Maln. Vi gjorde en utredning för att lägga om trafiken i Hudiksvall för några år sedan, men den lades i malpåse av flera skäl, säger han.

En anledning ska vara att X-trafik vid årsskiftet blev en landstingsförvaltning som enligt den nya kollektivtrafiklagen ska arbeta utifrån ett regionalt trafikförsörjningsprogram. Det första programmet ska gälla från nästa år.

– Därför har det inte hänt så mycket det här året. Första tidpunkten för en förändring är december 2013. Då är förhoppningen att vi har lyckats lösa det här, säger Andreas Eriksson.

I reglerna om skolskjuts finns en passus – att kommunen kan vara skyldig att anordna skolskjuts även för elever i friskolor eller annan kommunal skola, ifall skolskjutsen kan "organiseras på ett sådant sätt att det inte medför organisatoriska eller ekonomiska svårigheter att låta skolskjutsen ta med även dessa elever".

Enligt Elisabeth Lindqvist, skolskjutsansvarig på Hudiksvalls kommun, får man skolskjuts om man går på den skola som man är anvisad och om man har tillräckligt långt till skolan. Det tas också viss hänsyn till trafikförhållanden.

– De som bor på Maln och går på Skolbyn har inte rätt till skolskjuts enligt de reglerna. Det är grunden, men man kan ändå få skolskjuts om det inte innebär en merkostnad. Och det skulle det troligtvis innebära i det här fallet, säger Elisabeth Lindqvist.

Mer läsning

Annons