Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De här företagen har flest klagomål

/

Varje år inkommer det flera tusen klagomål till landskapets konsumentvägledare.

Den senaste tidens uppgång i hantverksbranschen har även ökat klagomålen mot densamma.

Annons

Hos Konsument Hälsingland, den kommunöverskridande konsumentvägledningen, förs statistik över inkomna klagomål.

De som förra året fick mest klagomål är företag som utför tjänster mot boende – till exempel hantverkare, installatörer och snickare.

I Hälsingland har flest klagomål registrerats mot MBS AB. Som tvåa på listan återfinns Söderhamnsföretaget Vågbro rör. Enligt vd:n Arne Halvarsson kommer däremot merparten av klagomålen från två kunder, som hamnat i tvist med företaget. Han anser själv att de annars har bra kundrelationer och ofta får samtal från nöjda kunder.

– Vi har en väldigt god hantverkarsed i Hälsingland och majoritet sköter sig väldigt bra. Det fungerar inte annars, ryktet sprider sig väldigt fort. Man måste sopa framför dörren varje dag, säger han.

Enligt ett pressmeddelande från Konsumentverket behöver antalet klagomål inte betyda att branschen som sådan är oseriös. Det visar däremot att en god kommunikation är A och O för ett bra förhållande mellan kunder och företag.

På andra plats i klagomålsstatistiken i Hälsingland kommer tjänster som rör fordon och transporter. På tredje plats hamnar tjänster som rör telefoni och internet.

Mer läsning

Annons