Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dålig tillgänglighet enligt kunder: "Det borde finnas fler ramper i Hudiksvall"

/
  • – Det borde vara fler ramper vid fler butiker, så man kan ta sig in med barnvagn, säger Mathias Undin.
  • Mathias Larsson, försöker se till att lokalen är rymlig nog att ta sig fram med rullator eller rullstol.    – Våra lokaler är bra, det är väl automatisk dörröppnare som fattas, säger Mathias Larsson, butiksägare.
  • – Jag är nöjd med vår lokal och tycker att det är rymligt och lätt att ta sig in, säger Mathias Larsson, butiksägare.
  • – Vi har än så länge inte haft någon kund som haft svårt att ta sig in och därför inte reflekterat över problemet med vår stentrappa, säger Klas Söderlund, företagare i Hudiksvall.

Enligt en ny undersökning Konsumentverket gjort, visar det sig att butikerna har svårt att leva upp till kraven som finns för tillgänglighet. Många kunder i Hudiksvall håller med.

Annons

Läs även: Butiker klarar inte tillgänglighetskraven

Stina Almberg, tillgänglighetsinventerare vid Hudiksvalls kommun, önskar att arbetet med tillgängligheten i Hudiksvall skulle fungera bättre.

– Önskvärt vore att tillsynen kommer i gång mer systematiskt, säger Stina Almberg.

Som tillgänglighetsinventerare önskar hon mera samarbete och dialog mellan flera olika parter.

Läs även: Rullstolsburna Yvonne: "Jag skulle inte klara av att handla ensam"

– Därför har jag tagit kontakt med Toni Björklund vid centrumföreningen Hudikcity för att föra en dialog om hur vi skulle kunna göra förbättringar här i Hudiksvall.

Läs även: Dålig tillgänglighet i butiker

Stina Almberg menar att de försöker arbeta med frågan på flera sätt.

– I oktober hade vi till exempel en tillgänglighetsvecka där kunder fick nominera olika butiker, och en jury sedan utsåg bästa tillgängliga butik, säger Stina Almberg.

Bilden bland personer med en funktionsnedsättning verkar vara en annan.

– Vi har haft möten med bland andra Stina Almberg, men inget händer, säger Sven Eriksson.

Läs även: Stor butiksstöld i Hudiksvall – krämer för 15 000 kronor har stulits

Enligt Sven Eriksson finns det bara tre caféer i Hudiksvall där han kan ta sig in med mina vänner och bara två restauranger.

– Jag skulle ju önska att vi kunde komma in på kondis och andra mysiga ställen, precis som alla andra, säger Sven Eriksson.

Många butiksägare är heller inte medvetna om den lagändring om diskriminering som kom 2015. Den innebär att butiker är skyldiga att vidta åtgärder för att en person med funktionsnedsättning ska komma i en jämförbar situation med personer som inte har denna funktionsnedsättning.

Läs mer: Ljusdal satte fokus på tillgänglighet: "Det blir bättre, men vi är absolut inte klara"

Catharina Smålänning är butiksägare och strävar efter att ha rymliga lokaler så att alla kunder ska kunna känna sig välkomna. Hon är också en av butiksägarna som känner till den nya lagen.

– Nu är det ju relativt enkelt att ta sig in här, men jag skulle ändå önska att man kunde ha en slags asfaltsramp för att kunna ta sig in lättare, säger Catharina Smålänning.

Hon menar att till exempel permobiler är så tunga, att det blir svårt med en vanlig ramp. Asfalt vore önskvärt, men problemet är då att det blir flera parter inblandade, vilket gör det svårare.

– Jag är ju hyresgäst, så det är ju en annan fastighetsägare och trottoaren och gångvägen är väl kommunens, säger Catharina Smålänning.

Klas Söderlund är företagare på samma gata i ett gammalt hus med en hög stentrappa vid entrén.

– Vi har aldrig råkat ut för att en kund inte kan ta sig in och därför inte reflekterat över problemet, säger Klas Söderlund.

Läs även:

Bollnäsdragets samordnare om tillgängligheten i stadens butiker: "Vi ligger långt framme"

Vill öka tillgängligheten i Ljusdals butiker: "Det finns mycket som kan bli bättre"

Mer läsning

Annons