Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Byskolor lär över gränserna

/
  • Rektor Fredrik Röjd, lärarna Maria Sandin och Helena Bergerståhl samt projektledaren Lotta Gröning diskuterade under torsdagen hur Svågadalens skola kan arbeta i det nya projektet mellan byskolor i landet.

Under året kommer ett projekt för byskolornas utveckling att dra i gång i landet. Två av pilotskolorna är Svågadalens skola och Ramsjö skola, som båda har ett litet elevunderlag.

Annons

– Små skolor som Svågadalens är per definition alltid hotade av nedläggning, säger rektorn Fredrik Röjd.

Under 2011 efterlyste organisationen Hela Sverige ska leva byskolor som var intresserade av att delta. I nuläget har de 8–10 skolor som kommer att vara med när projektet sätter i gång på allvar under våren. Tanken är att små byskolor ska samarbeta långt över kommun- och länsgränser, dela med sig av sin kompetens och dra nytta av de andras.

Under torsdagen besökte en av projektledarna, Lotta Gröning, Svågadalen för att se hur skolan jobbar och vad de vill få ut av projektet. På Svågadalens skola går 28 elever i F–6, samt 17 på förskolan.

– Skolorna som är med skiljer sig en hel del åt. Vissa har högstadium, andra F–6 och lokalmässigt kan det vara väldigt olika, säger Lotta Gröning.

Svågadalens nisch är enligt Fredrik Röjd att de jobbar i omedelbar anknytning med medborgarna.

– Jag sitter nästan alltid här på Svågagården och det är verkligen ett nav, ett bygdens centrum, dit många kommer. Och om något går fel eller om någon tycker att jag tar fel beslut kommer de direkt in till mig, säger han.

Mer läsning

Annons