Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Betydelsefulla valkampanjer

/
  • Jonas Jonsson tror att valkampanjerna blir särskilt betydelsefulla för de mindre partierna. Foto: Privat

Med 16 dagar kvar till valet är det långt ifrån alla som har bestämt sig för vilket parti de ska rösta på. Partiernas valkampanjer kan spela en stor roll för de osäkra väljarna.

Annons

– För partierna handlar det om att framställa sina specifika särintressen som allmänintressen. Och på det sättet locka fler väljare, säger Jonas Jonsson, lärare i information och PR på Stockholms universitet.

Enligt den senaste undersökningen från SIFO är det ungefär 14 procent som inte vet vilket parti de skulle rösta på om det var val i dag. Partierna lägger ner mycket tid och resurser i olika valkampanjer för att vinna fler väljare.

I dikeskanterna trängs partiernas olika plakat, anslagstavlorna är fulla med valaffischer och utanför mataffärerna står politikerna och vill nå ut med sitt budskap.

– Jag tror att det är oklokt för ett lokalt parti att inte ha någon kampanj. Det är absolut nödvändigt för de små partierna, jag tror att det kan påverka flera procent i vissa fall som kan vara viktiga för inflytandet eller maktfördelningen mellan blocken. Syns man inte så finns man inte heller. För partiet gäller det att muta in en fråga och göra den till partiets. Om man avstår från att synas, ringa till folk, synas på torg och på affischer så kommer det få betydelse, säger Jonas Jonsson.

Han anser att mängden valaffischer kan ses som visuell och fysisk nedskräpning till en viss del.

– De jag hittills exponerats för är alltför ofta varken överraskande eller provocerande, snarare förutsägbara och glättiga. Jag hade väntat mig mer av kreatörer och partier i denna valrörelse. Att ta plats, visa att de egna jobbar och att vi kommer att vinna valet, tror jag är skälet till att så många affischer sätts upp.

Överallt i samhället möts man av stora mängder olika budskap. Affischerna rymmer visioner, krav och påståenden.

– Av affischerna uppstår det ofta flera följdfrågor. Jag skulle önska att politiker i större utsträckning möter väljarna och kan svara på deras frågor. Val- affischer är ofta väldigt komprimerade och politikerna måste komplettera med förklaringar i valstugor och i debatter, säger Jonas Jonsson.

Valkampanjer kan enligt Jonas Jonsson bidra till att få en diskussion i samhället. Men det kan även spridas missuppfattningar.

– Då är det viktigt att partiet finns synligt och kan förklara hur det egentligen är. Effekten av en valaffisch multipliceras flera gånger om ifall partiet även kan prata med väljarna och förklara sitt budskap.

Men en valkampanj behöver inte automatiskt betyda att partiet lyckas locka fler väljare.

– Det blir ett stort brus och till slut tröttnar man och kan inte ta in mer. Det finns väljare som i ren protest byter parti för att stötta det lilla partiet mot det stora.

Mer läsning

Annons