Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bärgarna ska kartlägga lastbilsdäck

/

Så fort det föll rikligt med snö, blev det i fredags stopp i Hammarbacken på E4 i Harmånger. Nu har landet bärgningskårer fått i uppdrag av Trafikverket att registrera vilka däck lastbilar som får stopp har.

Annons

Hudikbärgarn hade fullt med jobb i fredags och natten till lördagen.

- Det är glashalt ute på småvägarna, säger Peter Norén på Hudikbärgarn.

De behövde inte åka till Hammarbacken den här gången. Det gick att få iväg lastbilarna ändå.

Hans erfarenhet är att det nästan uteslutande är utländska lastbilar blir som blir stående när det börjar snöa.

I dag uppges cirka 80 procent av de svenska åkarna köra med däck med mönster som motsvarar vinterdäck och motsvarande siffra för utländska lastbilar är cirka 60 procent. Kravet är ett mönsterdjup på minst fem millimeter.

Frågan om tvång på vinterdäck för den tunga trafiken har varit på tapeten tidigare. I våras väcktes frågan igen av Trafikverket. Och nu har infrastrukturministern Chatarina Elmsäter-Svärd (M) öppnat för att införa en lag om vinterdäck.

För att få ett bättre underlag, tar nu Trafikverket hjälp av bärgningskårerna. De ska kontrollera vilken typ av däck lastbilarna har, hur de är lastade och hur väglaget ser ut.

- Det går bra att göra det, säger Peter Norén som anser att det vore bra med en lag om vinterdäck och det är värt att överväga om det inte ska vara krav på snökedjor, på motsvarande sätt som i Norge.

Men han ser också att det finns andra orsaker till att lastbilarna kan få problem på vintern. Det handlar till exempel om att lasta bilarna rätt så att det blir tryck på drivhjulen.

Studien ska vara klar till mars. Om det då bedöms att det behövs en lag om vinterdäck för tunga fordon, kan den lagen vara klar om ett år. Men det kan bli så att den införs först den kommande vintern, för att ge tid för åkarna att få informationen.

Mer läsning

Annons